Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Érkezés Európába, továbbutazás Ázsiából - Isztambul három repülőtere

2018. december 27. - Legjobb Áron

 

A címben leírt szám, azaz, hogy a török világvárosnak három repülőtere van, már csak ideiglenes igazság, ugyanis az Atatürk repülőteret, amely eddig a város és az ország légiforgalmának legnagyobb kiszolgálója volt, be fogják zárni. Megszüntetését az új, mega-repülőtér megnyitásával egy időben tervezték eredetileg, de nagyon bölcsen belátták, hogy az jóformán kivitelezhetetlen lenne, hatalmas káoszhoz vezethet, ha valami nem fog gördülékenyen működni az új helyszínen. Így az Istanbul Airport csak kis lépésekben veszi át a járatokat, az Atatürk pedig haladékot kapott a megszüntetésre. Aki pedig esetleg szeretne még a régi repülőtérre érkezni, az még most szervezzen meg egy isztambuli utazást, mert bár a bezárást egyenlőre újabb és újabb időpontokhoz kötik, előbb vagy utóbb, de be fog következni.

 

ist_apt.jpg Az Istanbul Aiport - ilyen lesz, ha teljesen megnyitják                                       Kép forrása: www.igairport.com/

 

Isztambulba nagyon régen jártam, azóta sokat változott a város - a műemlékeket pedig, amelyek akkor is lenyűgözőek voltak, jó lesz újra látni -, így egy ideje már tervezgetem az ideutazást. Számomra kifejezetten vonzó, hogy van egy új repülőtere a városnak, amelyiken még nem jártam, sőt, az ázsiai oldalon lévő Sabiha Göcken repülőteret sem ismerem még, és még az is kivitelezhető, hogy amikor majd a Turkish Airlines budapesti járata már az új nemzetközi repülőtérre érkezik, akkor egyetlen utazással - két egy útra szóló repülőjeggyel - mind a két légikikötőt kipróbáljam, hiszen a Pegasus Airlines járatai a Sabiha Göcken-re érkeznek Magyarországról. Az utóbbira érkezésnek, vagy az onnan történő indulásnak extra hozadéka, hogy ebben az esetben az utazó már Ázsia földjére lép.


Ha a Sabiha Göcken-re úgy tekintünk, mint a város kisebb, másodlagos repülőterére, akkor nem árt tudnunk, hogy 2017-ben több, mint 30 millió utazó fordult meg itt - kétharmaduk belföldi utas volt -, szóval bár ez csak a fele az Atatürk teljesítményének, azért a kicsi (másodlagos) fogalmát érdemes újragondolnunk. (És ezeket a számokat látva mindjárt érthetőbb a mega-airport megépítésének a szándéka, a 200 millió éves utasforgalom prognosztizálása az elkövetkező évekre).

 

sbh.jpg

Kép forrása: www.sabihagokcen.aero/

 

A Sabiha Göcken egyáltalán nincs közel a belvároshoz, tömegközlekedéssel minimum másfél óra utazás, ha a Havabus shuttle járatait veszi igénybe az utazó, melyek a Taksim térig mennek, de ha busszal és metróval megyünk, akkor legalább egy átszállásra és 2 és félórás menetidőre kell kalkulálni. Cserébe viszont 1000 forint alatt van egy útra a jegy a belváros és a reptér között. Egyértelműen a közvetlen shuttle járat tűnik a legpraktikusabbnak, melynek buszai félóránként indulnak és a forgalomról függően, de nagyjából másfél óra alatt teszik meg az utat (18 lírába kerül rájuk a jegy egy útra).

Tervbe van véve, hogy közvetlen metrócsatlakozást is kap a Sabiha Göcken repülőtér, ami sokkal gyorsabbá és kényelmesebbé fogja tenni a transzfert ide. Az M4-es - már működő vonalnak - lenne ide egy leágazása. Ennek egyik végállomása Kadiköy a Márvány-tenger parti kerület, ahonnan hajóval is megközelíthetjük Isztambul európai oldalát. Annak, akinek több ideje van a transzferre, érdemes ezt a lehetőséget igénybe venni, mert biztosan sokkal hangulatosabb, mint a buszút, és ez a városrész is érdemes a felfedezésre, igazán hangulatos részei vannak.

És miként a lenti térkép mutatja, lesz majd közvetlen gyorsvasúti összeköttetés a Sabiha Göcken és az új Istanbul Airport között is, megkönnyítve az átszálló utasok transzferjét.

alltransportation.jpg

A három repülőtér elhelyezkedése és a meglévő illetve a  jövőbeni közlekedési lehetőségek  
Kép forrása: http://www.igairport.com/

 

Az új Istanbul Aiport 35 kilométerre van a belvárostól. A jelenlegi tervek szerint 2019. március 1-től már ide érkeznek és innen indulnak a Turkish Airlines budapesti járatait is, de ezt az dátumot most azért még kezeljük fenntartásokkal, mert már eddig is többször változtatták a járatok átköltöztetését, nem kizárt, hogy lesz még módosítás ezt követően is.

Jelenleg buszjáratokkal lehet megközelíteni az új repülőteret. A járatok Isztambul különböző pontjairól indulnak, menetidejük 30 és 90 perc között váltakozik. A közvetlen metróvonal megnyitása 2020-ban várható. A Taksim térről 1 óra 10 perc alatt ér ki a buszjárat az Istanbul Airportra. 

 

 

Repülőtérnyitás: 

Én a saját bőrömön tapasztaltam annak idején, hogy mekkora fejetlenség tud lenni egy ilyen volumenű váltásnál. Akkor, 1998 őszén Milánóból utaztam haza. Pénteken a Malév járata még a Linate repülőtérre szállt le, de másnap már a Malpensa-ról közlekedett a járatok legnagyobb része. (A Linate repülőtér azóta is üzemel, nem zárták be, de jóval kisebb a forgalma, mint a Malpensa-nak, bár egyáltalán nem mondható kicsinek az évi közel 10 milliós utasforgalmával). Én vasárnap este jöttem haza, és amit tapasztaltam az eléggé megdöbbentő volt, nagyjából úgy nézett ki, mint amikor egy katasztrófafilmben ábrázolják a fejetlenséget és a tanácstalanságot. A kijelzők nem működtek, elhagyatottnak tűnt a hatalmas terminálépület. Komoly késésekkel történt minden, végül a gép úgy szállt fel, hogy nem várták meg a csomagok berakodását - pedig ekkor már bőven az eredeti felszállási időponton túl voltunk, úgyhogy lett volna rá idejük a reptéri alkalmazottaknak -, mert lejárt volna a személyzet munkaideje és akkor el sem tudtunk volna aznap este indulni. Szóval nagyon bölcsen döntöttek a törökök, amikor a büszkeségüket félretéve beismerték, hogy nem állnak még készen arra, hogy teljes kapacitással üzemeljen az új repülőtér. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagrolszoloelmenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr1814507226