Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Távoznak a Szuhoj Superjet-ek - kivonja a flottájából az orosz típust a Brussels Airlines

2019. január 02. - Legjobb Áron

 

Egy repülési fanatikusnak nincs annál szomorúbb hír, mint amikor megszűnik egy légitársaság, amelyikkel még nem repült, bezárnak egy még fel nem keresett repülőteret vagy kivon egy típust egy légitársaság a forgalomból. Bár várható volt, de meglepő a gyorsaság, hogy szinte egyik napról a másikra hajtja végre a belga légitársaság az orosz típus kivonását a flottájából. A friss bejelentés szerint egy január 7-i Billund-Brüsszel útvonalat repüli az utolsó Brussels Airlines Superjet járat, utána a spanyol Air Nostrumtól bérbe vett gépek veszik át a négy Szuhoj szerepét.

 

Bár ezzel egyáltalán nem szűnt meg annak a lehetősége, hogy valaki Szuhoj Superjet-tel repüljön, azért ez egy igazán egzotikus színfolt volt - hogy egy Nyugat-európai légitársaság színeiben orosz típus üzemeljen-, főleg úgy, hogy a négy bérbe vett gép annak idején megkapta a Brussels Airlines festését, azaz teljes értékű tagjai voltak a flottának.

ssj100.jpg

 

kép forrása: www.brusselsairlines.com/

 

Egy ideje én is nézegettem, hogy melyik útvonalakon használják a belgák a típust és milyen áron lehet jegyet venni rá. Úti célként szóba jöhetett volna Birmingham, Billund vagy Bologna (brüsszeli átszállással, mert Budapestre nem repültek a típussal), az ár pedig egyáltalán nem volt megfizethetetlen (20-25.000 forintért voltak egy irányba jegyek, vissza pedig egy másik légitársasággal, közvetlen járattal jöttem volna). De azért annyira nem volt olcsó, hogy csak úgy befoglaljam, és az is visszatartott, hogy tudható volt, hogy többször előfordult műszaki probléma a típussal, nem tudta teljesíteni a járatot, így nem volt garancia arra, hogy valóban egy Superjet-tel fogok repülni. A típuscsere oka is az volt, hogy túl sokszor kellett járatot törölni, más típussal helyettesíteni, amit mostanra elégelt meg a Brussels Airlines.

A belga légitársaságnak napi két járata van Billundba, január 7-én a reggelit - amelyik az előző este indul Brüsszelből, azaz a dán városba éjszakázik  - még a Superjet teljesíti, de délután már az Air Nostrum CRJ900-as gépe viszi ugyanide az utasokat. A belgák által használt gépek a CityJet flottájába tartoznak, nagy kérdés, hogy mit kezd a gépekkel az ír cég, mert nekik is komoly veszteség az együttműködés idő előtti befejezése (és, hogy bérbe tudják-e adni a típust más légitársaságnak ezután). A Superjet Budapesten az Aeroflot színeiben szokott néha feltűnni, de egy friss hír szerint 2019-től a Szlovén Adria Airways is forgalomba állítja, így várhatóan lesz olyan járat a közelünkben, amelyiken ki lehet majd próbálni a típust.

Pár napja néztem legutóbb a menetrendet, akkor még későbbi időpontokra is a Superjet szerepelt a menetrendben, ezért is volt meglepő számomra a mostani bejelentés. Ezzel most biztossá vált, hogy nem a Brussels Airlines színeiben fogok Szuhoj Superjet-tel repülni, de remélem, hogy hamarosan lesz rá lehetőségem, mert nekem szimpatikus a típus, szeretném kipróbálni. hogy milyen utazni vele. Viszont ez az eset is rávilágít arra az örök igazságra, hogy ha van egy lehetőség, akkor ki kell használni, mert lehet, hogy egyik napról a másikra megszűnik egy járat vagy egy légitársaság. 

 

Érdekesség:

Az SSJ rövidítéssel is jelölt típus annak idején szóba került a MALÉV-val kapcsolatban is, sőt, 2009 nyarán egy 30 gép megrendeléséről szóló szándéknyilatkozatot is aláírt a magyar légitársaság akkor vezérigazgatója, Martin Gauss (aki napjainkban az Air Baltic-ot vezeti). Az első gépeknek 2011-ben kellett volna Budapestre érkezniük, de ebből nem lett végül semmi. Azonban a Superjet 2016 februárjában ismét felmerült, mint egy új magyar alapítású légitársaság indító géptípusa. Bár azóta erről a projektről sem hallani, nem kizárt, hogy fog még magyar lajstrommal Szuhoj Superjet repülni.

ma_ssj.jpg

Így nézett volna ki a Szuhoj Superjet a MALÉV színeiben

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagrolszoloelmenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr3614529050