Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Brüsszeli városnézés - transzfer a belga fővárosba a Charleroi repülőtérről

2019. június 26. - Legjobb Áron

 

Eredetileg csak annyi volt a tervem, hogy elrepülök Charleroi-ba és rászánok egy napot a város megismerésére. Tisztába voltam azzal, hogy nem Belgium legizgalmasabb városáról van szó, de igazságtalannak gondoltam, hogy miközben rengetegen érkeznek a Charleroi repülőtérre, a városba valószínűleg csak elenyésző részük jut be. Mert mindig messzebb nézünk/tervezünk. Legyen egy nap Charleroi-é, bejárom a várost, nyugalmas lesz, de biztos, hogy látok érdekes dolgokat is. Azt tudtam, hogy a reptérről van buszjárat a városközpontba és azt gondoltam, hogy nem lehet több a jegy, mint 2.50 euro egy irányba.



Azután meglepődve láttam, hogy az "A" jelű buszra, amely a reptérről a belvárosig visz, 6 euro egy útra a jegy (miközben, ha eléggé korán foglalok, akkor 5 euróért Brüsszelig visz a Flibco buszjárata). És akkor azt mondtam, hogy ebben az esetben hozzáteszek még pár eurót a jegyhez és bemegyek Brüsszelbe, ahol azért jóval több látnivaló vár rám. (Persze azután a Charleroi tömegközlekedési társasággal levelezve megtaláltam az olcsó megoldást a városba való bejutásra, de addigra már beleéltem magam Brüsszel felkeresésébe.)

bru_foter8.jpgA Grand-Place, azaz Brüsszel főterének házai

Megnéztem a brüsszeli transzfer lehetőségeit, és több megoldást is találtam. A legkézenfekvőbb a Flibco busztársaság járata, amelyik a reptér épülete elől indul és egyenesen Brüsszel belvárosába visz. Utaztam már korábban is velük, teljesen profi szolgáltatást nyújtanak. A legolcsóbb jegyáruk 5 euro egy irányba, és ez létező ár (és nagyon jó ár), ha eléggé korán foglal az ember. Mivel közel volt már az utazás, már csak 14.20 euro-s jegyet sikerült vásárolnom. Ezek a jegyek az adott napra érvényesek - egészen pontosan a következő nap hajnali 4 óráig - és bármelyik járatukra igénybe vehetjük Brüsszel felé. A buszok 20-30 percenként indulnak, ahogy a forgalom megkívánja - az utasok pedig szépen sorba állva várakoznak arra, hogy feljussanak a járatra - Brüsszelben pedig egészen jó helyen, a városközponthoz közel, a Gare du Midi (Brusseles Zuid) vasútállomásnál van a megállójuk. 

A gépünk időben leszállt és a Charleroi-i repülőtér kicsi, így gyorsan, nagyjából 8 óra 20-kor már ott is álltam a brüsszeli járatra váró sorban. A megállóban lévő kijelző azt mutatta, hogy minden kerek órában, illetve félkor indulnak buszok. Nem is várakoztunk sokan, így azt hittem, hogy kényelmesen felférünk a 8.30-as járatra. Már bent is állt a busz, de azután rá kellett jönnöm, hogy már meg is telt és el is indult hamarosan. És hiába reméltem, hogy a sok utasra való tekintettel - ugyanis pár perc alatt igen hosszú lett a várakozók sora -, valóban rugalmasan elindítják a következő járatott, azzal kivárták a 9 órát. Nem tudom, hogy ez mindig így működik-e, de mire mi felszálltunk a buszunkra, legalább még egy busznyi ember állt sorba. Kiszámoltam, hogy a jegyárakból nem kis bevétele van a cégnek, szerintem beleférne, hogy ilyenkor negyedóránként induljanak a járatok. Én a jegyet előre megvettem az interneten, de a megállóban van jegypénztár is (az ottani kiírás szerint 17 euró a jegy, azaz egy kicsit drágább, mint előre megvásárolva).

A busz út nagyjából egy óra lehet Brüsszelig, azért nem tudom pontosan, mert most akkor dugó volt, hogy csak 10 óra 30-ra értünk a Gare du Midihez. (Másnap majdnem ugyanezt az utat megtettem a Flixbus-szal is - Charleroi központja és a brüsszeli északi pályaudvar, Brussels-Noord között -, az ő menetidejük 1 óra 15 perc). Nekem most kifejezetten ideális volt a Gare du Midi, mint olyan pont, ahonnan megkezdhetem a napi programomat. Ez a városnézés nekem most részben egy Breugel-túra is volt. Tavaly láttam a flamand festőóriás bécsi kiállítását, most pedig végigjártam pár olyan helyszínt, amelyik kötődik az életéhez. A buszról leszállva átszeltem a pályaudvar épületét és elindultam a Porte de Hal irányába, amely nagyjából tíz perc sétára volt innen. Ez a masszív építmény az egykori városfal egyik utolsó emléke - egyike a hét egykori városkapunak -, melyben október közepén fognak megnyitni egy új kiállítást - Beck to Bruegel -, amely azt az időszakot mutatja be, amikor idősebb Pieter Breugel is Brüsszelben élt. Miután ez a kiállítás még nem volt látogatható, csak kívülről jártam körbe a toronyépületet, majd elindultam a vele szemben nyíló utcán - Rue Haute -, amely a belváros felé vitt. Ebben az utcában áll egy középkori ház, melyről azt feltételezik, hogy ez volt Bruegel brüsszeli otthona (emléktábla van a homlokzatán). Születtek tervek a ház rendbehozatalára, egy kiállítás berendezésére, de errefelé is körülményesen mennek az ilyen dolgok, így az emlékévre nem készültek el vele. Maga a ház valóban látványos kívülről (és van még pár hasonló középkori épület az utcában). 


breugel_haz.jpgEbben a házban lakhatott Bruegel 


A Rue Haute-n továbbsétálva hamarosan egy térre érkezünk. Itt áll a Église Notre-Dame de la Chapelle, amely amellett, hogy egy nagyon szép középkori templom, egyben Bruegel és felesége temetkezési helye is. Egy eredeti Rubens festmény állt egykor a kápolnában - ezért a templom része a nagy flamand festőket bemutató Flemish Masters helyszíneknek, Bruegel és felesége síremlékét díszítve, azonban a képet 1765-ben eladták - napjainkban a berlini Gemäldegalerie-ben látható -, helyére pedig egy hiteles másolatot helyeztek el, ami ma is látható. A templom melletti téren látható Tom Frantzen 2015-ben felállított alkotása - szobra - Bruegel mesterről, akinek vállán egy majom ül és a töredékes kereten át a Mallores városnegyed egy részletét láthatjuk, mintha éppen azt festené meg. 


brg_szobor.jpgBreugel szobra a templom mellett, melyben a sírja van

 

A templomtól folytattam az utamat a városközpont, azaz a Grand-Place felé. Ha innen megyünk, akkor útvonalunk érinti a Manneken Pis szobrát. Nyilvánvalóan Brüsszelben járva kihagyhatatlan a felkeresése. Érdekes utána olvasni, hogy milyen komoly legendát szőttek a pisilő kisfiú karaktere köré. (És napjainkban már van pisilő kislány és pisilő kutya szobor is Brüsszelben). Innen már csak pár perc a Grande-Place, a flamand reneszánsz építészet ékköve. A világörökségi címmel is elismert tér házai - a városháza, azaz a Hotel de Ville és két másik épület homlokzatának kivételével - az 1600-as évek legvégén épültek (azt követően, hogy 1695-ben szétlőtték a tér épületeit). A városháza épületében van a városi turisztikai hivatal irodája, ahol prospektusokat gyűjthetünk be. A Grande-Place nagy látványossága, amikor kétévente, pár napra virágszőnyeget terítenek a tér közepére. Erre legközelebb 2020 augusztusában kerül majd sor. És míg a tér egyik oldalát a városháza díszes épülete uralja, vele szemben a városi múzeumnak - Museum of the City of Brussels - otthont adó, szintén jelentős épület várja az érdeklődőket. Ha pedig múzeumokba is bemegyünk, akkor érdemes megvásárolni a Brussels Card-ot, melynek háromféle változata van. Az alap a múzeumokba nyújt ingyenes belépést, a második szinttel utazhatunk a tömegközlekedési járatokon is - beleérte a brüsszeli reptéri buszt is -, a harmadiknál pedig még a Hop on Hop off buszt is használhatjuk. 


bru_foter9.jpgA Museum of the City of Brussels kiállításának otthont adó épület

 

Itt kell megemlítenem, hogy nekem Brüsszel egyáltalán nem nyerte el a tetszésemet. Jártam itt jó pár évvel ezelőtt, de semmilyen meghatározó élményt nem tudtam felidézni magamban. És most már azt is értem, hogy miért, mert most is úgy jöttem el, hogy nem hatott rám a város. Pedig én mindenhol jól érzem magam. Brüsszel egyszerűen nagyon koszos és rendezetlen, pont azon a belvárosi részen, amelyiknek a legszebbnek kellene lennie. Nem úgy néz ki, mint egy világváros, mint Európa egyik fontos központja. Ami pedig hangulatos lett volna, abból sokkal szebbet és megragadóbbat láttam Brugge-ben, ahová bármikor visszamennék akár egy, akár több napra.

A reptérre való visszaútra én eleve a vasúti megoldást választottam, egyrészt azért, mert a busznál nem lehettem biztos abban, hogy melyik járatra férek fel - mivel nincs helyfoglalási lehetőség fix időponton induló járatokra -, és azért is, hogy kipróbáljam ezt a transzfer megoldást (és össze tudjam hasonlítani, hogy melyik a jobb). Aztán megtapasztalva delelőt a hatalmas dugót az autópályán, külön örültem a döntésemnek, azt gondolva, hogy a vasút majd megbízhatóan és pontosan fog közlekedni. Mint kiderült, ez nincs egészen így. Felszálláshoz a városközponthoz közelebb eső Brussel-Centraal állomást választottam. A vonatjegyen zone Brussel meghatározás szerepel az indulási résznél, azaz rugalmasan használhatom a város vasútállomásait a felszállásra. A teljes árú jegy 9.50 euro Charleroi-ig, amihez hozzá foglalhatjuk a reptéri A buszt is, így egy jegyet kapunk, aminek 15.50 euro az ára. A google maps-on megnézve egyértelmű volt, hogy a Brussel-Centraal állomás a föld alatt van, arra azonban nem számítottam, hogy a megtalálása nehéz lesz, ugyanis semmilyen kiírás nem mutatta az utcán, hogy hol kell lemenni. Egyetlen megoldást láttam: arra mentem, amerre a legtöbb ember. Szerencsére bevált. Eredetileg a 18 órás vonattal mentem volna Charleroi-ba - ahová félóránként indultak járatok -, de mivel már 17.30 előtt ideértem, gondoltam elindulok előbb. Ezt a döntésemet csak megerősítette, hogy azt láttam a kijelzőn, hogy még csak most fog beérkezni ide az a Charleroi-ba tartó vonat, amelyiknek eredetileg 17 óra után pár perccel kellett volna áthaladnia ezen az állomáson. Ha ez ennyit késik, akkor jó eséllyel a többi járat sem lesz pontos. 


A szerelvény abban a pillanatban érkezett be, amikor leértem a peronhoz. Azonban hiába volt kijelző az oldalán, azon semmilyen felirat nem szerepelt az úti céljáról. Szerencsére pont annál az ajtónál állt a kalauz ahol én is, és megerősítette, hogy ez a vonat megy Charleroi-ba, de azért nem voltam egészen nyugodt addig, amíg a vonaton is bemondták a végállomást. A vonatút Brüsszel és Charleroi között nagyjából egy óra és kényelmesen telt el. A Charleroi Sud vasútállomástól, amely ennek a járatnak a végállomása, indul a reptérre az "A" jelzésű busz, így néhány perc is elég lehet az átszállásra. (Ha kilépünk az állomás épületéből, akkor bal kéz felé van a buszmegálló, amely eléggé nagy - több járat is ide érkezik és innen indul -, így eléggé könnyű megtalálni). A repülőtéri busz félóránként jár, és miután korábban értem ide, még volt időm egy kicsit sétálni Charleroi-ban. Ehhez át kell kelni a Sambre folyó feletti kis hídon, amely rögtön ott van a pályaudvar előtti tér után. A folyópart ezen a részen szép és rendezett, ha van időnk, érdemes bejárni.



Charleroi-Brüsszel Flixbus járattal

 

Van még a Flixbus-nak is járata Charleroi és Brüsszel között, az áruk is igen kedvező, de csak naponta kétszer közlekednek az útvonalon, ami azt jelenti, hogy délelőtt be tudunk menni velük Brüsszelbe, de délutáni visszaútra nincs olyan járatuk, amelyikkel elérnénk az esti gépet. A Flixbus megállója a Charleroi Sud vasútállomás túlsó oldalán van, azaz ha leszállunk a reptéri buszról, akkor át kell mennünk az állomásépület alatti aluljárón - innen közelíthetőek meg a peronok is -, majd a túlsó oldalán, ahogy kiérünk, ha balra megyünk fel, akkor ott lesz egy zebra, és azon átkelve rögtön balra a buszmegálló (van kint egy Flixbus tábla). A Flixbus járat arra is jó lehet, hogy brüsszeli átszállással további célpontokat érjünk el (akár Belgiumon kívül). 

 

 

Charleroi városnézés


Mint a cikkből is kiderült, ez a terv továbbra is előjegyzés alatt, de addig is, azoknak, akik szeretnének Charleroi-ban körülnézni, a bejutási lehetőségek.


charleroi.jpgCharleroi belvárosa a hídon túl van (a híd innenső oldalán pedig a vasútállomás és a buszpályaudvar)

 

A legegyszerűbb - és leggyorsabb - az "A" jelű busz, amely a repülőtér épülete előtti buszmegállóból indul (onnan, ahonnan a Flibco járatai is, a legtávolabbi megállóból). A reptéri megálló neve Gosselies Airport (és nagyon figyeljünk rá, hogy a repülőtérnek nem a város felé néző oldalán van a terminál, mert sajnos láttam olyan útvonaltervezőt, amelyik arra a részre ajánlott tömegközlekedési útvonalat, de az nekünk nagyon nem jó). Innen félóránként - hétvégén óránként - indulnak a buszjáratok és kevesebb, mint 20 perc alatt érnek be a központi pályaudvarhoz (Charleroi Sud). Ennek jegyára viszont 6 euro/út, azaz oda-vissza 12 euro, ami egy ilyen rövid útért nem kevés.

Van azonban alternatív megoldást, a 68-as jelzésű busz, amelyik a repülőtér előtt áll meg, és bár ritkábban jár - úgy láttam, hogy óránként egy járata van -, mindig óra 15-kor indul a városközpontból és kb. fél óra múlva - menetrend szerint óra 46-kor - ér a Gosselies Sain Exupéry megállóhoz, ahonnan már csak egy rövid séta a terminálépület. Erre a járatra csak 3.50 euro a jegy egy útra, azaz ez a legkedvezőbb bejutási lehetőség Charleroi-ba. És létezik egy Charleroi City Pass nevű napi jegy is, amellyel utazhatunk az "A" jelű buszon is, és csak 7 euro a 24 órás változata, de a megvásárlásáról és használatáról nem tudok gyakorlati tanáccsal szolgálni.


Charleroi City Pass


A helyi tömegközlekedési társaság honlapja: https://www.infotec.be/

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagrolszoloelmenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr4014883358
süti beállítások módosítása