Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Az állam már jól járt a Wizzair-rel, de hol marad az utasok érdekeinek a védelme?

2019. augusztus 07. - Legjobb Áron

 

Mai hír, hogy a fővárosi kormányhivatal 300 millió forintos bírságot szabott ki a Wizzair-re öt repülőjárat jelentős késésével illetve törlésével kapcsolatban, mert a cég elmulasztotta az utasok megfelelő tájékoztatását. Ez így igaz, ezt én is megerősíthetem, mint az egyik érintett járat pórul járt utasa. És szuper, hogy az állam már komoly plusz bevételhez - talált pénzhez jut -, csak az a baj, hogy a Wizzair az érintett utasok kártalanításában is igencsak elmaradt, úgyhogy én jobban értékelném, ha végre felénk rendezné a számlát a Wizzair, és ebben lenne segítségünkre a fővárosi kormányhivatal és a kormány, ha már a fogyasztók érdekeit írják a zászlójukra.


wizz_air_30_millio_utas.jpgNem 30, 300 millió! 


Az öt repülőgépen - átlagosan 200 utassal számolva - nagyjából 1000 ember utazhatott. Ha a Wizzair-nek valóban be kell fizetnie a bírságot, akkor ez azt jelenti, hogy fejenként nagyjából 300.000 forintba fáj nekik a megfelelő, korrekt tájékoztatás elmulasztása. Majd a Wizzair-nél kiszámolják, ha meglesz a teljes végszámla (minden kártérítéssel és büntetéssel együtt), hogy megérte-e így is a buli. Én remélem, hogy a bírság hatására eljutnak végre oda, hogy felülvizsgálják az utasaik felé történő kommunikációjukat, főleg akkor, ha valami gond van. Mert ezen bőven van mit javítani. Ha az egész cég úgy működne, ahogy ez a részük, akkor már rég nem lenne Wizzair.


De, az én gépemet június 19-én törölték. Ma augusztus 7-e van, és a Wizzair még nem volt képes kifizetni azokat a pluszköltségeket, amelyek kifizetésére azért kényszerültem, mert meg kellett oldanom a hazajutásomat. Amint hazaérkeztem, bejelentettem a kártérítési igényemet, számlákkal, úgy ahogy kell. A minimum az lett volna, hogy ezt az összeget azonnal átutalják, a jogszabályban előírt kompenzációval egyetemben, amit ilyen esetekre írnak elő. Még egyszer mondom, ennek kifizetése nem a légitársaság jóindulatán múlik, ezt jogszabály írja elő, azaz kötelező. Jó, úgy látszik nem a Wizzair-re nézve, mert ők nem fizetnek, de még csak nem is tájékoztatnak. És igen, itt vagyunk újra annál, amiért a mostani bírságot kiszabták rájuk: nem kommunikálnak az utasaikkal. Pedig spórolni nem a kommunikáción kell (és amint látjuk, nem is lehet, mert csak plusz költséget okoz).


Én nem tudok másra gondolni, mint vagy az van, hogy a Wizzair-nek annyira nincs pénze, hogy gondot okoz neki a kártérítések rendezése (ezt nem hinném), vagy csak egyszerűen sz..nak rá magasból, rohadtul nem érdekli őket a dolog, azaz az utasaik (inkább ez utóbbi lesz a válasz). 
Nagyon jó lenne, ha a kormány és a hivatal végre arra is odafigyelne, hogy a Wizzair teljesíti-e az utasaival szemben a kártérítési kötelezettségeit, mert annak idején erre is elhangzott egy ígéret, hogy ellenőrizni fogják, hogy korrekten rendezze a légitársaság az ügyet. Én pedig azt tapasztalom, hogy nem, ezért megköszönném, ha vennék a fáradságot a kormányhivatalban, és végre a mi érdekünkben is rászólnának a Wizzair-re, hogy rendezze a számláját. 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagrolszoloelmenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr7314999926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PTom70 2019.08.08. 10:50:27

Azt javaslom, hogy ne add fel. Én több, mint egy évig harcoltam velük és végül elértem a célomat:
europaiutazas.blog.hu/2019/02/17/wizzair_kaland_happy_enddel
Ők arra várnak, hogy az ügyfél mikor adja fel.

Midnight Run 2019.08.08. 10:50:38

Az a gond, hogy az nem megoldás és inkább a szocializmusra hajaz, hogy mi közvetlenül az államtól várjuk a megoldást a kérdésre.

Normál jogállamban, ha vitás ügy keletkezik, akkor a bírósághoz fordulok, aki gyorsan és hatékonyan dönt a kérdésről és ha nekem van igazam, akkor a végrehajtásra kerül a sor, ahol megtörténik a kár behajtása. Ha ez megfelelően és gyorsan történik és persze a jogi költségeket is gyorsan a nyakába varrják az elkövetőnek, akkor a Wizzair meggondolná a szívatást.

Csakhogy sajnos nálunk az állami szolgáltatások színvonala nem éri el a kívánt szintet.

Gaikokujin 2019.08.08. 11:10:53

Azt hiszem egy-két dolgot rendbe kell itt tenni.

Elöljáróban annyit, hogy nekem is van jelenleg futó késés miatti ügyem a Wizz Airrel, de a poszt eléggé összemossa a dolgokat, szóval leírom leegyszerűsítve, hátha mások is tanulnak belőle és hasznos lehet.

1. A késés/járattörlés miatti kártérítési igényt a bűvös EU vagy EK 261-es rendelet alapozza meg :
LInk a magyar szöveggel:
eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX%3A32004R0261

Ez mondja ki hogy milyen távolság és hány óra késés, illetve járattörlés, vagy megtagadott beszállás esetén milyen kompenzáció, illetve amennyiben nem volt biztosítva a kaja-pia stb. a reptéren annak megtérítése jár Euroban.

Természetesen, amikor az ember megírja a Wizz Air formján a bejelentést egyből azzal pattintják le, hogy "rendkívüli helyzet adódott" amit nem tudtak szegények elhárítani, mert előre nem látható körülmények okozták.. Bla bla, bla, aztán beidéznek mindenféle jogszabályi passzust. SZERETNÉM LESZÖGEZNI, HOGY ÁLTALÁBAN EZ BULLSHIT, de nyilván bepróbálkoznak sajnos jól gondolván, hogy ilyenkor sokan, különösen a jogban kevésbé jártasak visszahőkölnek és vége az ügynek.

Így volt ez az én ügyemben is, ahol felajánlották gálánsan a frankfurti szendvics+víz kombó 5 EUR-s megtérítését és ennyi. Haha.

Szóval ilyenkor kell szépen a Wizz Customer Relations-nek válaszolni, hogy ragaszkodunk az igényhez, amennyiben nem tudják hivatalos hatóság által kiállított dokumentummal igazolni, hogy tényleg rajtuk kivülálló ok, pl. időjárási körülmény okozta a problémát. Emellett érdemes hivatkozni az imént említett EK 261 Rendelet Európai Bizottság általi magyarázatára annak is az 5. részére, ami részletezi, hogy mi számít rendkívüli körülménynek és mi nem.
Pl. az hogy lerohad a WIzz Air gépe nem az én felelősségem, hanem az övék és ugyanúgy jár a kompenzáció az ilyen késés, járattörlés miatt, mert általános szerződési feltételt szeg meg a vállalat azzal hogy nem visz el A-ból B-be a saját hibájából, hiszen a gép megfelelő állapotban tartása az ő felelőssége.

Link
eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016XC0615(01)&from=EN

Ha ezek után sem akarnak fizetni, illetve nem válaszolnak 30 napon belül a kártérítési igényünkre akkor két dolgot lehet csinálni. Ebből az egyik tartozik ide a másik majd a 2-es pont lesz. Az ugyanis ami egy másik jogszabály alapján a magyar hatósághoz tartozik .

Szóval a kártérítési igényünk érvényesítése érdekében annak az országnak a légforgalmat felügyelő szervéhez fordulhatunk, ahonnan a REPÜLŐGÉPÜNK INDULT/VAGY INDULT VOLNA! Ezen fő szabály alól akkor van kivétek, ha harmadik, nem EU-s országból repülünk az EU-ba (sziasztok Ammanból hazautazó ryanairesek). Ilyen problémák esetén az érkezési EU-s ország hivatalos szerveihez kell fordulni még egyszer az EK 261-es Rendelet alapján járó kompenzáció érvényesítéséhez.

Nem kötelező, de érdemes ezen a fromon keresztül bekükdeni:

balazsman 2019.08.08. 11:11:05

Csakis a bojkott és az vonzónak tűnő árakkal szembeni önmegtartóztatás teszi helyre a fapados cégeket, hogy ne szemtkedjenek (annyit) az utasaikkal.
Az igényesség azt is jelenti, hogy nem hagyjuk kizsákmányolni magunkat 20 Ft kedvezményért, hanem elvárjuk a méltő bánásmódot akkor is, ha valaki egyszerű szolgáltatást kínál.

Gaikokujin 2019.08.08. 14:26:46

Azt hiszem egy-két dolgot rendbe kell itt tenni.

Elöljáróban annyit, hogy nekem is van jelenleg futó késés miatti ügyem a Wizz Airrel, de a poszt eléggé összemossa a dolgokat, szóval leírom leegyszerűsítve, hátha mások is tanulnak belőle és hasznos lehet.

1. A késés/járattörlés miatti kártérítési igényt a bűvös EU vagy EK 261-es rendelet alapozza meg :
LInk a magyar szöveggel:
eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX%3A32004R0261

Ez mondja ki hogy milyen távolság és hány óra késés, illetve járattörlés, vagy megtagadott beszállás esetén milyen kompenzáció, illetve amennyiben nem volt biztosítva a kaja-pia stb. a reptéren annak megtérítése jár Euroban.

Természetesen, amikor az ember megírja a Wizz Air formján a bejelentést egyből azzal pattintják le, hogy "rendkívüli helyzet adódott" amit nem tudtak szegények elhárítani, mert előre nem látható körülmények okozták.. Bla bla, bla, aztán beidéznek mindenféle jogszabályi passzust. SZERETNÉM LESZÖGEZNI, HOGY ÁLTALÁBAN EZ BULLSHIT, de nyilván bepróbálkoznak sajnos jól gondolván, hogy ilyenkor sokan, különösen a jogban kevésbé jártasak visszahőkölnek és vége az ügynek.

Így volt ez az én ügyemben is, ahol felajánlották gálánsan a frankfurti szendvics+víz kombó 5 EUR-s megtérítését és ennyi. Haha.

Szóval ilyenkor kell szépen a Wizz Customer Relations-nek válaszolni, hogy ragaszkodunk az igényhez, amennyiben nem tudják hivatalos hatóság által kiállított dokumentummal igazolni, hogy tényleg rajtuk kivülálló ok, pl. időjárási körülmény okozta a problémát. Emellett érdemes hivatkozni az imént említett EK 261 Rendelet Európai Bizottság általi magyarázatára annak is az 5. részére, ami részletezi, hogy mi számít rendkívüli körülménynek és mi nem.
Pl. az hogy lerohad a WIzz Air gépe nem az én felelősségem, hanem az övék és ugyanúgy jár a kompenzáció az ilyen késés, járattörlés miatt, mert általános szerződési feltételt szeg meg a vállalat azzal hogy nem visz el A-ból B-be a saját hibájából, hiszen a gép megfelelő állapotban tartása az ő felelőssége.

Link
eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016XC0615(01)&from=EN

Ha ezek után sem akarnak fizetni, illetve nem válaszolnak 30 napon belül a kártérítési igényünkre akkor két dolgot lehet csinálni. Ebből az egyik tartozik ide a másik majd a 2-es pont lesz. Az ugyanis ami egy másik jogszabály alapján a magyar hatósághoz tartozik .

Szóval a kártérítési igényünk érvényesítése érdekében annak az országnak a légforgalmat felügyelő szervéhez fordulhatunk, ahonnan a REPÜLŐGÉPÜNK INDULT/VAGY INDULT VOLNA! Ezen fő szabály alól akkor van kivétek, ha harmadik, nem EU-s országból repülünk az EU-ba (sziasztok Ammanból hazautazó ryanairesek). Ilyen problémák esetén az érkezési EU-s ország hivatalos szerveihez kell fordulni még egyszer az EK 261-es Rendelet alapján járó kompenzáció érvényesítéséhez.

Nem kötelező, de érdemes ezen a formon keresztül beküldeni:
ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_en.pdf

Itt a National Enforcement Bodies listája: ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/2004_261_national_enforcement_bodies.pdf
Tudnak kiválóan angolul, és nagyon segítőkészek.
Szóval az én esetemben p. mivel Frankfurt-Budapest volt, ezért a német hatósághoz kellett írni.

2. Szóval amit a magyar hatóság tehet ha gépünk nem Magyarországról indult, vagy nem ide jött 3. nem EU-s országból, nagyságrendileg az a fogyasztóvédelmi szabályok alapozzák meg. Nevezetesen az 1997- évi CLV törvény. Annak is különösen a 47. §-a. Ebben van leírva az is hogy fogyasztóvédelmi bírságot kérünk a cégre, mivel valamilyen fogyasztóvédelmi szabályt megszegett.

Az én esetemben pl. a saját WIZZ honlapjukon is kint lévő üzletszabályzatában meghatározott 30napon belül nem válaszolt a levelemre.

Fontos még, hogy Magyarországon a járási vagy a kerületi hivatal illetékes első fokon eljárni fogyasztóvédelmi ügyekben. Ez azt jelenti, hogy vagy a Wizz Air székhelye, azaz a X. kerületi hivatal, vagy lakhelyünk szerinti járási/ kerületi hivatal, ahova megküldhetjük a hatóság eljárása iránti kérelmünket! Erre is van formanyomtatvány:
www.kormanyhivatal.hu/hu/budapest/hirek/fogyasztovedelem
Postán, vagy személyesen.

Természetesen minden hatósággal mindkét ügyben úgy kell levelezni, hogy a mi levelünket, vagy ha esetleg válaszoltak csak nem úgy ahogy szeretnénk a levélfolyammal együtt meg kell nekik küldeni bizonyítékként, hogy nem a levegőbe beszélünk.

Emellett a beszállókártyát, számlákat minden releváns bizonyítékot őrizzünk meg, scanneljük be és küldjük meg mindkét esetben mindkét hatóságnak.

Összefoglalva röviden az 1-es pontban leírtak alapján juthatunk a minket megillető kompenzációhoz, de a 2-es pont, az állam által kiszabott bírságok hada remélhetőleg hosszabb távon is arra készteti a magát nagyképűen "Magyarország de facto légitársaságának" tituláló céget, hogy a szabályoknak megfelelően üzemeljen..

vanek ur 2019.08.09. 10:58:26

Sajnos 1-2 forduló a bíróságon, és ez a szépen hangzó fogyasztóvédelmi bírság alaposan le fog csökkenni. Vagy a Wizz peren kívül bevállal egy, a bírsághoz képest filléres összegből kihozható közszolgálati tevékenységet, pl. 50 reklámszpotot arról, hogy milyen jogai vannak az utasnak járatkésés esetén.

A tapasztalatom az, hogy nemcsak a Wizzair, hanem szinte mindegyik légitársaság igyekszik elsunnyogni a késés esetén fizetendő kártalanítást, amivel szinte kizárólag az ilyen eseteket 25% sikerdíjért bevállalló vállalkozásokat gazdagítják. A különbség a helyben nyújtott segítségben és információadásban van, nem a Wizzair javára. Erre kellene nagyon rámenni, ellenőrizni, betartatni. Ez az, ami az azonnali segítséget jelenti egy nehéz helyzetben. A késés miatti kompenzáció jó dolog (főleg, ha kapja az ember), de ilyen mértékben csak ahhoz vezet, hogy vagy drágulnak a repülőjegyek, vagy sunnyognak a kifizetéssel.

Gerardus A. Lodewijk 2019.08.10. 20:21:10

@Gaikokujin: Köszönöm a közigazgatási háttér részletes kifejtését. Csak annyit tennék hozzá, hogy a híres 261/2004/EK rendelet alapján járó kártalanítás megítélése nem közigazgatási hatósági, hanem bírósági hatáskör, az illetékes bíróság pedig - ha az utas fogyasztói minőségében utazott - nem csupán az alperes légitársaság székhelye szerinti, hanem a felperes fogyasztó lakóhelye szerinti bíróság is lehet.

@vanek ur: "A különbség a helyben nyújtott segítségben és információadásban van, nem a Wizzair javára. Erre kellene nagyon rámenni, ellenőrizni, betartatni. Ez az, ami az azonnali segítséget jelenti egy nehéz helyzetben."
Teljesen egyetértek. Az európai jogalkotónak meg kellene fontolnia annak elrendelését, hogy minden légitársaságnak minden egyes általa kiszolgált repülőtéren legyen olyan megbízottja, aki ilyen esetekben az utasok javára és a légitársaság terhére azonnal és összeghatár nélkül intézkedésre köteles, mégpedig úgy, hogy az illető kizárólag a jogszabályoknak legyen alávetve, azaz utasítást senkitől ne kérhessen és ne kaphasson.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.09.30. 09:01:31

Csak támogatni tudok mindegy egyes, Wiccer ellen irányuló korbácsütést.Ne hagyja magát senki se.Nekünk még nem volt semmi ilyen esemény, de ezt kábé csak a szerencse és a ritka repülések számlájára tudom fogni.Addig üssétek a vasat, amíg ujjatok marad!