Világról szóló élmények - ahol az út a cél

A levendulamezők repülőtere - a Marseilles Provance Airport

2020. február 20. - Legjobb Áron

Azok a repülőterek, amelyek kiemelten fókuszálnak a turisták kiszolgálására, valamilyen plusz jelzővel teszik magukat jobban beazonosíthatóvá. Franciaországban erre nagyon sok példát találhatunk, ami egyáltalán nem meglepő, hiszen itt egymástól alig 50-100 kilométere fekvő légikikötők is komoly nemzetközi forgalmat bonyolítanak le. Marseilles repülőtere is úgy gondolta, hogy érdemes egy olyan hívószót a nevébe illeszteni, mint Provance.

mrs.pngA kép előterében az 1-es terminál, bal szélén a 2-es terminál látható (kép: www.marseille-airport.com/)

És ez a jelző több okból is jogosan került be a repülőtér nevébe. Egyrészt azért, mert innen valóban gyorsan és könnyen elérhetőek Provence turisztikai pontjai, köszönhetően annak, hogy a légikikötőt számos helyi és távolsági buszjárat érinti, és van a közelében vasútállomás is - Vitrolles - aéroport Marseille Provence a neve -, ahová shuttle buszokkal juthatunk el a repülőtérről pár perc alatt. Azaz anélkül, hogy bemennék Marseilles-be, azonnal útba ejthetünk egy provanszi úti célt. Nem mintha Marseilles érdemtelen lenne a figyelemre, hiszen a fényképek alapján egy kifejezetten szép és hangulatos város, ugyanakkor nem az a hely, amelyik elsőként jut az eszébe az embernek, ha úti célt keres. Marseilles-re ugyanis nagyon erősen ráégett, hogy problémás város, ahol a bűnözök az urak (és ezen a sztereotípián a Taxi című moziszéria sem javított), aminek nyilván van (vagy volt) valóságalapja. Szóval ezt a kis pr bakit is korrigálja a Provence szavacska ott a névben, mert így mindjárt levendulaillatú lesz a levegő, ha kimondjuk a varászszót.

Marseilles repülőtere utasforgalma alapján csak a hatodik a francia légikikötők sorában - 2018-as adat -, de így is több, mint 9 millió ember érkezik ide vagy utazik el innen egy évben. A forgalmat két terminál szolgálja ki - 1-es és 2-es a jelölésük -, és egymás mellett helyezkednek el. A 2-es terminál az egyszerűbb, a fapados járatoké, a budapesti gép is ide áll be. Az érkezés után pár perc sétával érhetünk ki az épület elé, ahol a buszjáratok állomása található (hogy honnan indul a buszunk, azt láthatjuk a buszállomás közepén lévő központi kijelzőn, de az egyes megállóhelyeknél lévő kijelzők is mutatják, hogy onnan hová mennek buszok). Ide áll be a Flixbus és a Blablabus (Ouibus) is, és innen indulnak az úgynevezett navette-k a vasútállomásra és a környező településekre (például Salon-de-Provance-ba, ahol Nostradamus élt, vagy Aix-en-Provance-ba). Az összes lehetőséget meg tudjuk nézni a repülőtér oldalán is.

Budapestről jelenleg a Ryanair repül közvetlenül a Marseilles Provence repülőtérre. És érdemes kihasználni a lehetőséget, főleg azokon a napokon, amikor egészen kedvező áron kínálják az utazást (ehhez jellemzően idejében kell foglalni, de mindig elcsíphető egy-egy nap, amikor kedvező az ár). A téli időszakban ráadásul kora reggeli a járat - ez a nyári időszakban napközbeni repülésre módosul -, így dél körül már a legtöbb városba odaérhetünk, ami ezért eléggé jó lehetőség. Én például a repülőtérről Arles-be mentem autóbusszal, ahová fél 12-re lehet odaérni.
A gép leszállása után nagyjából tíz perc alatt érhetünk el a terminál épülete elé, ahol a buszmegálló van, ami azt jelenti, hogy ha belekalkulálunk némi késést is a repülőutunkba, akkor is azt a buszt, amelyik az érkezésünk után nagyjából 45-60 perccel indul, kényelmesen elérhetjük (a vonatnál ehhez kb. plusz fél órát kell hozzátenni, hogy eljussunk az állomásig).

w_t2_2.jpgA 2-es terminál bejárata

Egyetlen járat alapján nem vonnék le messzemenő következtetéseket, de nekem úgy tűnt, hogy sokkal inkább a franciák használják ki a Marseilles-Budapest járatot. Pedig nagyon jó opció, ha Provance vagy tágabb környezete felfedezésére készülünk. Ezen a részen, egymástól 20-30 percnyi utazásra - vonattal vagy autóbusszal -, egészen fantasztikus látnivalók várják az embert. Kevés pénzből - a vonat és buszjegyek 5-10 euróba kerülnek két város között -, pár nap alatt egy nagyon komoly körutazást lehet lebonyolítani, úgy, hogy mindennapra fog jutni egy fantasztikus látnivaló. Tulajdonképpen bármelyik városba állunk meg, biztosan találunk egy várat, kastélyt, római kori romot, hangulatos belvárost. Az én négy napos kis körutazásom a következő útvonalat követte: a repülőtérről autóbusszal elmentem Arles-be, ahonnan este vonattal Avignonba utaztam. Itt töltöttem két éjszakát, egy teljes napot a város felfedezésére szánva. A harmadik napon reggel autóbusszal a Pont du Gard-hoz mentem, ahonnan Uzés-i átszállással Nimesbe utaztam. Itt végül fél napom volt felfedezni a várost, mert a negyedik napon Lyon-ból repültem haza, ahová autóbusszal és egy grenoble-i átszállással jutottam el (de mehettem volna vonattal is).

Marseilles repülőterének nemcsak a nemzetközi utasforgalma jelentős, hanem a belföldi is. Nagyon sok francia városba indul innen repülőjárat, ezek kiszolgálásában pedig aktívan részt vesz az Easyjet, a Ryanair és a Volotea is. El lehet jutni a Loire-völgyébe (Tours repterére), de az ország másik végébe, Lille-be is. Korzika mind a négy repülőterére, és célba vehetjük Marokkót is, melynek tizenegy repülőtere érhető el innen, akár 10 eurós áron. Autóbusszal vagy vonattal pedig a Cote d'Azur, azaz a Francia Riviéra népszerű pontjait is egyszerűen és elfogadható áron közelíthetjük meg. Így akár a nizzai repülőjáratot is kombinálhatjuk a marselles-ivel, hogy az egyikre érkezünk és a másikról utazunk haza, közben pedig végigjárjuk az utunkba eső látványosságokat.

w_a.jpgA főépület, azaz az 1-es terminál

A fapadosokat kiszolgáló 2-es terminál kifejezetten kicsi épület, ellenben az 1-es hatalmas. Folyamatban van a repülőtéri épületek bővítése és modernizálása, amellyel ha elkészülnek, kulturált körülmények között tudják majd akkor is kiszolgálni a forgalmat, ha tíz millió főlé emelkedik az éves utasszám.