Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Barcelona és Madrid - utazás az Air Europa Airbus 330-as repülőgépével

Praktikus gyakorlati tanácsok a barcelonai és a madridi repülőtérről

2020. január 16. - Legjobb Áron


Budapestről szombat kora reggeli indulással, nagyon jó menetrenddel lehet elutazni Barcelonába, másnap este pedig Madridból van közvetlen járat a Liszt Ferenc repülőtérre. Ez két teljes nap, hétvégén, az utazás így szabadság igénybevétele nélkül is megvalósítható. És nagyon sokszor lehet ezekre a járatokra igazán kedvező árú jegyet foglalni. Én úgy gondoltam, hogy december közepén pont ideális lesz ezt a két várost felkeresni, kihasználva, hogy sokkal kellemesebb arrafelé az időjárás, és megnézni, hogy milyen a spanyol városok hangulata az adventi időszakban.



Budapestről és Budapestre foglaltam le először a repülőjegyeket, így következő lépésként a Barcelona és Madrid közötti távolság legyőzéséhez kellett megtalálnom a legideálisabb megoldást. A busz és a vonat az utazás hosszúsága és a jegyárak drágasága miatt hamar kiesett, de szerencsére volt egy nagyon is kedvező opció repülőgéppel, mégpedig az Air Europa esti Barcelona-Madrid járata. Mivel hónapokkal korábban foglaltam le a jegyemet, így 28.33 euróért utaztam, ami nagyon kedvező ár volt (a vonat és az autóbusz sem lett volna olcsóbb). A járat 20 óra 35 perckor indult és 22 óra 05 percre adták meg az érkezését Madridba. A foglaláskor nem is figyeltem arra, hogy milyen géptípussal repüli a spanyol cég ezt a belföldi útvonalat, így kellemes meglepetés volt a számomra, amikor felfedeztem, hogy egy Airbus 330-assal fogok utazni. Szélestörzsű géppel utaztam már, de A330-assal még nem, úgyhogy kíváncsian vártam, hogy milyen lesz egy ilyen rövid útvonalon nagy géppel utazni.


air-europa-a330-300k.jpg



Barcelonában a 1-es terminálról indult az Air Europa gépe (a budapesti járatok az 2-es terminálra érkeznek és onnan is indulnak). A városközpontból metróval érkeztem és meglepő volt, hogy alig pár ember szállt ki velem együtt a szerelvényből, pedig ez már a végállomása volt. Bent is nagyon csendes volt az épület, úgy látszik a szombat este nem csúcsidőszak. A metróállomástól zárt területen keresztül azonnal a terminálépületbe érkezünk, ahol gyorsan átjutottam a biztonsági ellenőrzésen. Az épület kifejezetten modern és tágas, valamint igen nagy. Üzletek természetesen vannak, viszont itt nem terjedt el az a szokás, hogy a tax free boltban is lehet innivalót - ásványvizet - venni, csak az éttermekben vagy az automatákból. És vannak komoly távolságok a terminálon belül, én is vagy tíz percig gyalogoltam a biztonsági ellenőrzéstől (és az utána lévő boltoktól) a beszállókapuig, és még így sem értem el az épület végét. A beszállítást 19 óra 40-re írták és valóban igen korán megkezdték az utasok beengedését. Én az első között léptem a gép fedélzetére, ami azt jelentette, hogy volt még majdnem 50 perc az indulásig. 

Nagyon más egy szélestörzsű gépen utazni (de még várakozni is). A tágas belső tér sokkal komfortosabb érzést kínál, nem érzi úgy beszorítva magát az ember a széksorok közé. A helyem a turistarész elejére szólt, és tulajdonképpen jól esett várakozni (az egész napos városnézés után), mert az ülőhely kényelmes volt, és igen szórakoztató volt látni, hogy a személyzet milyen jól érzi magát, milyen lazán kezelik az érkező utasok tájékoztatását, eligazítását. Szépen lassan megtelt a gép (majdnem tele lehetett, azaz közel 300 fő utazott ezzel az esti járattal), és végre elindultunk. És ekkor lett világos számomra, hogy miért ilyen hosszú idő papíron az út - másfél óra -, miközben a repülési idő sokkal rövidebb (kevesebb, mint egy óra). Ugyanis mind a barcelonai, mind a madridi repülőtéren több mint tíz perc volt a gurulási idő, azaz amíg eljutottunk a felszállásig és leszállás után az állóhelyünkre. Ezzel együtt is jó időben, jóval a menetrendben megadott időpontnál hamarabb kiszállhattunk a gépből. Ez most csak egy rövid repülés volt, de szimpatikus volt a gép személyzetének közvetlensége, hogy útközben csak annyi információval látták el az utasokat, amennyire feltétlenül szükség volt. Az A330-as még turista osztályon is megfelelő kényelmet biztosított, elég nagy lábtérrel. Az Air Europa alkalmanként Boeing 787-essel is repüli ezt az útvonalat, illetve napi rendszerességgel a Madrid és Las Palmas közöttit.

 

Barcelona-El Prat Josep Tarradellas airport 

A barcelonai repülőtérnek kétféle kötött pályás összeköttetése is van a belvárossal: metró és a vonat is érinti (a 2-es terminálnak mind a kettőhöz van megállója, az 1-est csak a metró érinti). A vonat jár ritkábban, viszont azzal egyből a belvárosig tudunk menni - és kevesebb megállója van addig -, míg a metrónál egyszer át kell szállnunk ahhoz, hogy a városközpontig eljussunk (bő fél órát lehet számolni az utazásra).

Az 2-es termináltól gyalogolni kell, ami kb. 10 perc séta és egy fedett híd vezet el a vasút- illetve metróállomásig. Előbbi a felszínen van, utóbbi a föld alatt (egymás mellett van a bejáratuk). Lehet venni napi jegyet - ez 2019-ben 8.60 euro volt -, amelyik egyaránt érvényes a vasút zónán belüli szakaszára és a metróra is (és a többi tömegközlekedési eszközre is), így nagyon rugalmasan tervezhetjük meg, hogy melyik járművel utazzunk (a napi jegy egy oda-vissza utazást tartalmas a repülőtér és a város között).

A jegyet megvehetitek a vasúti jegyterminálból is és a metró bejáratánál lévőből is. Arra figyeljetek, hogy a metró a 2-es termináltól még átmegy a 1-re, azaz nem mindegy, hogy melyik peronhoz mentek le. A reptéri L9 (sud) metróvonalról én a Collblanc megállónál szálltam át az L5-ös vonalra és azzal a la Sagrada Familia megállóig mentem. 


A barcelonai repülőtér hivatalos oldala: www.aena.es

 

Madrid-Barajas Adolfo Suarez airport

A madridi repülőtérnek négy terminálja van (plusz a negyediknek egy szatellit terminálja is). Budapestről az egyes terminálra érkeznek és innen is indulnak a fapados járatok. A metró érinti mindegyik terminált, mégpedig úgy, hogy az egyik megállójától az 1-2-3-as terminálokat lehet elérni, míg a négyes terminálnak külön állomása van. A metrómegállótól végig zárt térben vezet az út az egyes terminálhoz, és jó tíz perc gyaloglást jelent.

A reptéri egy aránylag rövid metrószakasz, amelyikről még át kell szállnunk egy másik vonalra, hogy eljussunk a városközpontig. Van napi jegy - 2019-ben 8.60 euro -, amellyel a reptérig utazhatunk (ha sima metrójegyet veszünk, ahhoz külön kiegészítőt kell venni, ha a reptéri megállóban akarunk fel vagy leszállni). Madridban nincs papírjegy, csak utazási kártyával tudunk metrózni, de ezt a jegyvásárláskor megkapjuk az automatából (ha turista napi jegyet veszünk, akkor a 8.60 euro tartalmazza a kártya árát, egyébként 2.50 euróba kerül).

Madridban jó opció a repülőtéri gyorsjárat, az Airport Express busz is, amely 5 euróba kerül egy útra és közvetlenül a belvárosig visz el (a Cibeles térnél van megállója, a végállomása pedig az Atocha pályaudvar). Negyedóránként-húszpercenként jár és kb. fél óra a menetideje az 1-es terminál és a városközpont között. A buszjáratokon fizethetünk készpénzzel is a jegyért, de csak kis címletekkel. De vasúti csatlakozása is van a madridi repülőtérnek (a 4-es terminálnál), illetve közvetlen buszjáratok közlekednek innen a vonzáskörzetében lévő városokba, például a világörökségi címmel is büszkélkedő Alcalá de Henares-be. A repülőtéri terminálok között pedig ingyenes buszjáratok biztosítják az átjárást. 


Hazafelé: a biztonsági ellenőrzésen gyorsan át lehet jutni, de utána van olyan kapu, ami a kiírás szerint 20 perc sétával érhető el, úgyhogy érdemes az ellenőrzés után rögtön megnézni, hogy melyik lesz a kapunk és a szerint beosztani az időnket vásárlásra, nézelődésre, mosdóba menésre, hogy milyen távolságot kell majd megtennünk. Madridba - és Barcelonába is - utashídon keresztül, közvetlenül érhetjük el a terminálépületet, ami viszont azzal jár - miután ilyenkor csak a gép első ajtaján keresztül van a ki és beszállás -, hogy jóval lassabb a folyamat, mint amikor két irányból történik az utasok fogadása (azaz ha valaki siet, akkor érkezéskor felértékelődik, ha a gép elejében foglal helyet). 


A madridi repülőtér hivatalos oldala: www.aena.es/

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagrolszoloelmenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr8215354196