Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Top 5 látnivaló Athénban - ha csak egy napod van a görög főváros felfedezésére

2019. február 17. - Legjobb Áron

 

Athén felfedezésével és alapos megismerésével több napot is el lehet tölteni, de az se keseredjen el, akinek csak egyetlen nap jut a görög fővárosra, mert meglepően sok helyszín bejárható napkeltétől napnyugtáig. Az alábbi felsorolás a saját tapasztalatom alapján készült, és reggel 9 és este 8 óra között kerestem fel az itt bemutatott helyszíneket. A nap végén a Syntagma térről indultam a reptérre - az X95-ös busszal -, hogy elérjem a Ryanair késő esti Athén-Budapest járatát.

 

A napi program megtervezésénél először leszűkítettem a bejárandó területet. Az Omonia tértől induló két sugárutat követve, a Syntagma tér érintésével egészen az Akropolisz dombjának lábáig tartó félköríven belül helyezkedett el a felkeresésre tervezett látnivalók nagyobb része. És az tisztán látható volt, hogy ez a mag könnyen bejárható - még gyalogosan is -, nincsenek nagy távolságok benne. Athénba késő este érkeztem meg és egyből a szállásomra mentem, hogy másnap kipihenten vághassak neki a városnézésnek.

Múzeumok

A szállodám az Omonia tér közelében volt és miután a Nemzeti Régészeti Múzeum - amit mindenképpen fel akartam keresni - ha csak egy kicsivel is, de az általam megrajzolt félkörön kívül volt, a tér fölött, praktikus volt a nap kezdetét ennek a múzeumnak a nyitva tartásához igazítanom. Szerencsére már 8.30-kor kinyit az intézmény, ami abszolút ideális volt. A múzeum kiállítása csodálatos, jó alapot ad a görög kultúrába való elmerülésre. A gazdag anyag megtekintésével egy fél napot is minden gond nélkül el lehetne itt tölteni, de ez most nem volt megoldható, így egy alapos körbejárás után folytattam a megtervezett útvonalat a Bizánci és Keresztény múzeum irányába. 

ath_sz.jpg

Tulajdonképpen ugyanazt a félkörívet jártam le, amit a városmag köré húztam meg, csak egy picit nagyobb ívben. Ez az útvonal érinti a Lükabéttosz-hegyet, melyről szép kilátás nyílik a városra és az Akropoliszra is. Én csak egy kicsit kapaszkodtam fel az oldalába, éppen csak addig, hogy rálássak a fellegvárra. És hamarosan meg is érkeztem a Bizánci és Keresztény Múzeum épületéhez. Ez a kiállítás is csodálatos, megérte belevenni a napi programba. Nagyjából egy-egy órát lehet egy ilyen napirend mellett egy múzeum végigjárására szánni. Ennyi idő mind a két helyen elég volt a kiállítási termek bejárásához, az érdekesebb műtárgyak alaposabb megnézéséhez.

Akropoilisz

És még mindig maradtam a "szélesebb íven", mert így a Népkertet (Nemzeti Kertet) megkerülve egyenesen a régi olimpiai stadionhoz, a Panathinaiko-hoz érkeztem meg. Ide belépőjegy ellenében lehet bemenni, de mivel az egyik oldala nyitott, így teljesen be lehet látni kintről is. Innen már egyenesen az Akropoliszhoz mentem. Nagyjából délre értem a fellegvárhoz. Szerencsére decemberben nem kellett sorba állni a belépéshez, így azonnal meg is kezdhetem a romterület felfedezését. Számomra meglepő volt, hogy nem is olyan nagy az Akropolisz területe - nagyobbra számítottam -, de egy órát el lehet itt tölteni az egyes épületek körbejárásával és a város különböző pontjaira nyíló panoráma kiélvezésével. Az épületeket csak kívülről lehet megnézni és egy eléggé leszűkített útvonalat lehet bejárni.

kep_107.jpg

Miután az új Akropolisz Múzeum a hegy lábánál, a fellegvár egyik bejárathoz van közel, logikus választás, hogy vagy a felmenetel előtt vagy utána nézzük meg a kiállítást. Nem tudom melyik a jobb választás, de én előbb mentem fel az Akropoliszra és utána a múzeumba. A legjobb megoldás nyilvánvalóan az lenne, ha a kiállítást a fellegvár bejárása előtt és utána is megnéznénk, mert nagyon sok információval egészíti ki azt, amit odafenn csak töredékesen láthatunk. Tartva a "normát", erre a múzeumra is nagyjából egy órát szántam. Bár a kiállítás több szinten van elhelyezve, azonban eléggé szellősen rendezték be. Viszont bónusz a múzeumépületből - és a teraszáról - az Akropoliszra nyíló kilátás.

Nekem itt érkezett el az ebédidő, és a közeli Plaka egyik éttermében meg is ebédeltem. A gyros isteni volt, és kiszolgálással együtt - a benne lévő hústól függően - 6-7 euróba kerül. Nem kevéset gyalogoltam már eddig is, jól esett a kis pihenő. Mire végeztem az ebédemmel már bőven a délutánban járunk, de még mindig volt jó pár órám a repülőgépem indulásáig. 

Plaka

Ahogy leérünk az Akropoliszról, bal kéz felől azonnal a Plaka hangulatos utcái hívogatják az utazót. Ez a rész a város leghangulatosabb negyede, régi stílusú házakkal - a török idők, a bizánci kor emlékeivel -, sétálóutcákkal, vendéglőkkel és az egészségesnél mindenképpen nagyobb számú szuvenírbolttal. Igaz, ezekben nem kell bemenni, bár pár emléktárgyat biztos, hogy mindenki fog itt vásárolni. Ezen a részen nincs is más dolgunk, mint bejárni a negyedet utcáról utcára.

ath_plk.jpg

 

Monastiraki tér és környéke

Nem tudom, hogy pontosan hol van az átmenet Plaka negyed és a Monastiraki között, de én azt a pár utcát, amelyekben az 1800-as évek közepén épült házak állnak még most is, annyira más hangulatúnak éreztem, hogy különválasztanám. Számomra az a mag volt a Plaka. A Monastiraki tér felé közeledve ismét látni fogunk ókori romokat - Hadrianus könyvtára a Római agorán, a Szelek tornya -, egészen kicsi és nagyobb bizánci templomokat (köztük a város görögkeleti székesegyházát). A Monastiraki téren túl kezdődő utcákban van a bolhapiac. Számomra nem volt izgalmas a kínálat, ezért hamar vissza is fordultam innen, de lehet, hogy másnak tetszeni fog. A Monastirakitól a Syntagma felé vezető utcákban vannak a nagy világmárkák áruházai. Aki shoppingolni szeretne, itt megteheti. Decemberben úgy 17 óra körül kezdett sötétedni Athénben. Kellemes volt az este - egész nap tavaszias idő volt - és a Szelek tornyától, illetve a közelében lévő utcákból nagyon szép kilátás nyílt a kivilágított Akropoliszra. Ezt a látványt mindenképpen érdemes beletervezni a napi rendbe, mert egészen más a fellegvár esti díszkivilágításban, mint nappal. 

kep_118.jpg


Syntagma tér

Miután innen indul a reptéri buszjárat, a városnézés számomra itt ért végett. Volt még egy kis időm, így elővettem a térképemet, hogy még egyszer végignézzem a nap folyamán bejárt útvonalat. És ekkor tudatosul bennem, hogy a parlament épületét még nem is kerestem fel. Itt van a tér túlsó oldalán. Szerencsére még belefért az időbe, hogy átvágva a park részen, elsétáljak a díszőrségig. Bár az őrségváltást most nem volt szerencsém megnézni, de a katonák egyenruhája tényleg páratlan látvány. Igazán vidám emlékkép az Athéntól való búcsúzáshoz.

És miután már majdnem nyolc óra volt, és ekkor indult az a buszom a reptérre, visszasétáltam a kb. öt percre lévő buszmegállóba, ahol a jegypénztárba megvettem a jegyem, felültem a buszra és amíg elhagytuk a belvárost, örömmel fedeztem fel azokat a részeket, ahol pár órával korábban róttam az utcákat. 


Összefoglaló:

Egy ilyen városnézés során általában húsz kilométer fölötti távolságot teszek meg gyalog. Szóval szükség van hozzá némi állóképességre. De ezzel együtt kényelmesen meg lehet csinálni és én úgy jöttem haza, hogy Athén látnivalóiból nagyon sokat láttam, a számomra legfontosabbakat kivétel nélkül. Ezzel együtt tervezem, hogy visszatérek még ide, mert jó pár múzeum most kimaradt a napirendemből, de azokba is bármikor visszamegyek újra, ahol már jártam (szerencsére Athénben megfizethető áron - 4-5 euróba - kerülnek a múzeumi belépők).


Közért, ha nincs is minden utcasarkon, de azért amikor kellett, mindig találtam egyet (érdemes előre rákeresni a google térképen, hogy hol van és feljegyezni). Ebédre mindenképpen helyi ételt ajánlok. A gyrost - ami szuper finom volt - asztalnál ülve, kiszolgálással adják 6-7 euróért (nagyjából ennyi egy menü a mekiben is). 

Nekem ezen a napon nem volt szükségem tömegközlekedésre, de egyébként kifejezetten olcsó Athénban, főleg, ha több napra marad az ember és vesz egy öt napig érvényes jegyet.

A megfizethető szállodák az Omonia tér környezetében vannak. Arra érdemes lelkileg előre felkészülni, hogy a legtöbb utca nem igazán hangulatos a városban. Összefirkált falak, töredezett, hepehupás járdák, a legtöbb rész kifejezetten gazdátlannak tűnik. 


ath_4.jpg

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagrolszoloelmenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr3914593520
süti beállítások módosítása