Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Charleroi Airport - gyakorlati tanácsok a belga reptér használatához

2019. február 05. - Legjobb Áron


A Brussels South Charleroi Airport - ez a teljes elnevezése - ideális érkezési pont Belgium és Észak-Franciaország felfedezéséhez. Budapestről a Wizzair és a Ryanair is repül ide, és egész évben lehet találni pár ezer forintért jegyeket, melyek mellé hasonló áron található buszjegy, így maga az úti költség bőven kijöhet tízezer forint alatt, miközben olyan nagyszerű városokat kereshetünk fel mint Gent, Brugge, Lille.

 

Ez a repülőtér egyben a Ryanair egyik legfontosabb bázisa, így továbbutazáshoz is praktikus (érdemes keresgélni, mert sok irányba van innen 10 euro alatti jegy, és egészen egzotikus városok is szerepelnek a kínálatban).

crl_apt.jpg


A Wizzair gépe érkezik korábban, de általában az ő áruk a magasabb (és nincs is minden nap reggeli járatuk), ugyanakkor, ha ezzel elérünk egy korábbi buszt a továbbutazáshoz, lehet, hogy megéri a plusz összeget. Azonban az esetek nagyobb részében a Ryanair lesz a megoldás egy aránylag kora reggeli érkezésre. Este pedig egyértelműen a Wizzair a jó választás, mert sokkal később indulnak Budapestre, mint a Ryanair.

A gépek a terminálépület elé állnak be, ahonnan csak pár lépés a terminálépület. A Charleroi Airportnak két terminálja van. Egymástól gyalog pár percre van a két épület, de nincs közöttük közvetlen kapcsolat. Az innen történő indulás előtt, még kint, a parkolóban, meg lehet nézni a kijelzőn, hogy a mi gépünkre hol van a beszállítás. Én a T1 terminálon jártam (reggel ide érkezett a Ryanair és este innen indult a Wizzair is). Ez egy nem túl nagy épület, nálam a vidéki vasútállomás kategóriája. Van minden, de nagyon minimális kínálattal. Ami hasznos, hogy van egy közért is. Ha megérkezünk, akkor amikor belépünk az utascsarnokba - azaz kilépünk a tranzit területéről -, akkor jobbra, a sarokban van a közért. Pici üzlet, de jó választékkel (van szendvics, chips, üdítő). 

A T1 terminál elé csak gyalog lehet feljönni. Van az épület előtt egy nagy fehér sátor, azon keresztül lehet kijutni a buszmegállóhoz, és amolyan ellenőrző pontként működik befelé, de csak szúrópróbaszerűen. Engem például minden ellenőrzés nélkül átengedtek - még a beszállókártyát sem kellett bemutatni -, de láttam, hogy másokat megvizsgáltak.
Ha ebből a sátorból kilépünk, akkor rögtön ott van a Flibco buszmegállója. A brüsszeli járathoz sorban álltak az emberek, de a többi járatnak saját megállója van, ahová időben be is állnak a buszok.

crl_fli.jpg


A Charleroi-ba menő menetrendszerű (reptéri)busz megállója Flibco megállóhelyei után következik. A reptéri buszmegálló neve : Gosselies Airport, innen egy A jelzésű busz indul félóránként a városközpontba, ahol a központi pályaudvar - Charleroi Sud - a végállomása. (Menetrendben nem könnyű megtalálni a buszt és érdemes nagyon odafigyelni, mert a Charleroi reptérnek két oldala van, és a másikhoz is megy busz. Onnan viszont nem kevés idő lehet átjutni ide, ha valaki eltéveszti az irányt). A helyi járat azoknak érdekes, akik vonattal utaznának tovább vagy körülnéznének Charleroi belvárosában. Van a megállóhoz menet jegyautomata, ott tudunk jegyet venni (ami nem olcsó, 2019-ben 6 euro volt egy útra)

A leszállás után nagyjából 10-15 perc alatt kényelmesen kiér a reptéri buszhoz az utas (ha csak kézipoggyásszal jött). Sajnos a késést nem lehet kalkulálni, de normális esetben egy olyan buszt, ami 30 perccel a gép tervezett leszállása után indul, minden gond nélkül el lehet érni.

crl_flb.jpg
 

Hazafelé én most Brugge-ből mentem a Flibco-val a reptérre, és mert nem ismertem még a rendszert, inkább a korábbi járatot választottam, de úgy látszik, hogy bőségesen kalkuláltak az esetleges váratlan helyzetekkel, mert vagy húsz perccel korábban a reptéren volt a tervezetnél a busz. Belgium egyébként elég komoly autópálya hálózattal rendelkezik, egy kis szakaszt kivéve a Charleroi reptérre is a többsávos utakon lehet jönni a környező városokból. Az autópályán a forgalom végig nagy volt, de dugóba sehol nem keveredtünk (azért lehetnek olyan időszakok, amikor bedugulhatnak).


crl_air.jpg


Visszafelé még egyszer megállapítottam, hogy a T1 terminál nagyon pici - a T2-est csak kívülről láttam, de azt gondolom, hogy hasonló -, a chek-in előtt lévő ajándékbolt végignézésén kívül nem igen lehet itt mit csinálni (kint sincs semmi, nincs hová elsétálni). Ha szemben állunk a terminálépülettel, akkor a jobb oldalában vannak a check-in pultok és közöttük lehet bemenni a biztonsági ellenőrzésre. Visszautazásnál meglepetten vettem tudomásul, hogy a közért bezárt (elvileg este kilencig van nyitva, de aznap valamiért nem). Kávézó és büfék vannak itt, aki költeni szeretné a pénzét, megteheti. A biztonsági ellenőrzés gyorsan ment, és bent le tudtam ülni, annak ellenére, hogy jó pár gép indult egyszerre, nem kevés utassal. Annyi előnye van a méreteknek, hogy itt minden átlátható, nem fogunk lemaradni semmiről, ami történik.

Ez egy szombati nap volt és 21.30 körül szálltak fel az utolsó gépek, így a büfében is igencsak készülődtek már a záráshoz. A tranzitban lévő bolt eléggé kifogyott a szendvicsekből, így aki éhes az gyorsan döntsön és vegyen valamit az esti járatra várakozásnál (bár érdemesebb talán a gépen enni, ott azért kedvezőbb árakat lehet elcsípni az akciós csomagajánlatokkal).


Tapasztalat:


Köszönhetően annak, hogy egészen kicsi a repülőtér, minden részébe gyorsan el lehet jutni, eltévedni szinte lehetetlen. Érkezés után akár 15 perc sem kell, hogy kilépjünk az épületből. Indulásnál is előny, hogy gyorsan a beszállókapunál lehetünk. Én szeretem az átlátható repülőtereket, ahol különösebb bolyongás nélkül tudok átjutni a kijárathoz, illetve a repülőgéphez, és Charleroi minden tekintetben ilyen.


Terminál 1 és 2

A fő forgalmat az 1-es terminál bonyolítja le, melynek alapterülete és szolgáltatásai is nagyot változtak 2019-ben. Több az étkezési lehetőség és kulturáltabb környezetben tudunk várakozni, viszont nőttek a távolságok. Míg korábban egymás mellett - szinte egy légtérben - voltak a beszállókapuk, most van olyan, amelyikhez szintet kell váltanunk. Persze még így is aránylag gyorsan elérhető, de aki a régi rendszerhez szokott hozzá, jó ha tudja, hogy most már több helyen van beszállókapu. 

A 2-es terminálon csak három beszállítókapu van, innen jelenleg óránként-másfél óránként indul/érkezik gép. Ha az 1-es terminál kijelzőjén nem látjuk a járatunkat, akkor a 2-esről megy (a repülőtéri épület előtt lévő kijelzők mindkét terminál járatait mutatják). Amikor kiszállunk a gépből, akkor van lehetőség tranzitra a két terminál között (van egy kihelyezett telefon a tranzit egy pontján, azon kell jelezni az igényt, de én nem próbáltam ki, hogyan működik). A két terminál között nagyjából tíz perc alatt át lehet menni úgyis, hogy ha kilépünk az épületből, átsétálunk a másikhoz és ott újra átesünk a biztonsági ellenőrzésen.


 

Hogyan jutok be Charleroi-ba


Bár a legtöbben azonnal továbbmennek valamelyik belga, francia vagy német városba innen, maga Charleroi is megér egy városnézést. Például a városháza tornya felkerült az UNESCO világörökségi listájára (több franciaországi és belgiumi toronnyal együtt), de a város büszke az ipari múltjára -  annak emlékeire -, miközben igyekszik egy modern és élhető lakóhely képét is kialakítani. Ez a kettősség izgalmas helyszíneket jelent. 

A reptéről közvetlen shuttle járattal érhető el a város főpályaudvara, ahonnan vonattal lehet továbbutazni. A shuttle busz fél óránként jár és a menetidejét 20 percben adják meg. 


A helyi közlekedési vállalat honlapja : www.infotec.be/

A repülőtér hivatalos oldala: www.brussels-charleroi-airport.com

A régió turisztikai oldala: http://walloniebelgiquetourisme.be/

A város turisztikai oldala : www.paysdecharleroi.be/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagrolszoloelmenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr2914585866
süti beállítások módosítása