Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Világról szóló élmények - ahol az út a cél

A 2019-es év utazásai - hol volt a legjobb és mi nem tetszett

2020. január 01. - Legjobb Áron


2019-ben is sok nagyszerű élmény ért, izgalmas utazások jutottak minden hónapra. Olvashattátok beszámolóimat év közben, de most jó érzés visszatekinteni erre az évre, összegezni a tapasztalatokat és a hasznos információkat megosztani veletek, hátha valakinek ezzel tudok inspirációt adni egy utazáshoz 2020-ban.

 

 

Amikor azon gondolkodtam, hogy mi volt rám a legnagyobb hatással, hol éreztem magam 2019-ben a legjobban, mi volt az, ami igazán kellemes meglepetés volt (olyan, amire előzőleg nem is számítottam), akkor nem egy ország vagy egy város jut az eszembe, hanem két kategória: kisváros és kirándulás a természetben. Sajnos a tömegturizmus napjainkra élvezhetetlenné tette a nagyvárosok és a kiemelt helyszínek megtekintését. Borsos árú belépőjegyek, amelyeket sokszor jó előre le kell foglalni, hogy egyáltalán be tudjunk jutni. De még így is sorban állás és tülekedés. Ez már sajnos régen nem arról szól, hogy megnézzünk nyugodtan és alaposan egy múzeumot vagy műemléket. Tol a tömeg, de hajszolnak a biztonsági örök is, egy hatalmas gyárban érezzük magunkat, ahol mi vagyunk a futószalagon haladó termék. Nálam 2020-ban is a kisvárosok lesznek az utazásaim elsődleges céljai, illetve olyan programokat keresek, amelyikbe betervezhető egy kirándulás vagy túra, mert a természetet járva még közelebb érzem magam az adott régióhoz.


bgo_f8.jpgBergamo - 2018-ban jártam itt először, de 2019-ben visszatértem, mert annyira tetszett

 

Sok nagyszerű helyen jártam, egyáltalán nem volt könnyű összeállítani a top listát, hogy melyik utazás volt a legnagyobb élmény. Végül megosztott első helyet érdemelt ki nálam egy spanyolországi kisváros - Sagunto - és egy kirándulás a Bergen melletti hegyekben.



Sagunto (Spanyolország)


A sok fantasztikus élmény közül nem volt egyszerű kiválasztani a legemlékezetesebbet, de Sagunto minden tekintetben lenyűgözött. És míg sok helyre úgy utaztam el, hogy tudtam mennyi szuper látnivaló fog várni, itt jóval több kellemes meglepetés ért, mint azt reméltem. Nagyon meglepődtem, hogy ez a hely, a páratlan látnivalóival - elsősorban a gigantikus várával - nincs rajta a világörökségek listáján. Ha Valenciában jártok feltétlenül szánjatok egy fél vagy egy egész napot Saguntóra, megéri. A városról írt beszámolómat itt olvashatod el

 

sag_mm.jpgSagunto - a középkori zsidónegyed máig fennmaradt keskeny utca szerkezete

 

Kirándulás a Mont Foyen-en (Bergen, Norvégia)


Bergenben nagyon régóta vágytam és nem is csalódtam a városban. Március végén jártam ott, hogy még közvetlen járattal tudjak oda utazni, ami náluk még nem igazán turista időszak, de nagyon nagy szerencsém volt, mert végig szép idő volt, kellemes napsütéssel. Így nem volt akadálya, hogy a városközpont bejárás után kiránduljak. Vasárnap délután a Mont Foyen hegyen nagyon sokan túráztak, jó volt közéjük tartozni, barangolni az erdőben. Másnap még a repülőtérre menet is leszálltam a villamosról, hogy kiránduljak még. Norvégiába biztosan megyek még és elsősorban a természetet akarom járni. Bergeni utazásomról itt olvashatsz.

 

bgo_telih2.jpgKirándulás a Bergen feletti hegyekben




és a két top élmény mellett néhány kedves emlék 2019-ből



York napsütése (Anglia)


Amire egész évben nem lehetett panaszom, az az időjárás volt. Nagyon szerencsés volt Bergenben is, de a legjobban a York-i utam során szorítottam azért, hogy szép, napsütéses legyen az idő. York napsütése Shakespeare III. Richárd című drámájában szerepelve vált klasszikussá. Szeptemberben jártam ott és szebb időt kívánni sem lehetett volna: felhőtlen kék ég, kellemes meleg, napsütés. York nagyon tetszett, éppen csak egy hajszállal maradt le a legjobb élmény címéről. York-i úti élményeimet itt olvashatod


york_varf2_1.jpgYork - napsütés, kék ég és a távolban a katedrális tornyai

 

Jeruzsálem (Izrael)


Idén ez volt az egyetlen Európán kívüli utazásom. November közepén jártam ott és azt gondolom, hogy még nem is igazán dolgoztam fel az élményeket. Nagyon jól éreztem magamat a városban, sok mindent megnéztem, de még szeretnék visszamenni. A jeruzsálemi beszámolómat itt olvashatod.



Repülés az AirSebia járatán


Én az utazás minden részletét élvezem. Engem nem csak az vonz, hogy újabb városokat és országokat fedezzek fel, de az is, hogy olyan légitársaságokkal utazzam, akikkel még nem. Így, amint bejelentették azonnal érdeklődni kezdtem az AirSerbia Nis-Budapest járata után, főleg, hogy mindössze 15 euróért lehetett rá jegyet foglalni. De annyira valószínűtlennek tűnt, hogy lesz rá igény, hogy sokáig nem foglaltam rá helyet, mert arra számítottam, hogy végül elhalasztják a beindítását. De végül belevágtam és nagyon örülök, hogy kipróbáltam, főleg annak tudatában, hogy sajnos nagyon hamar meg is szűnt ez a repülőjárat.


goran.jpgBeszállás a Nis-i repülőtéren az AirSerbia Airbus 319-be



A legörültebb utazásom


Én nagyon szeretek repülni. Idén augusztusban volt két nap, amikor öt alkalommal ültem repülőgépre, megfordultam öt ország hat repülőterén, közel 5000 kilométert tettem meg repülővel és több mint hét órát töltöttem a levegőben. Örült dolog volt, de nagyon szerettem és újra bevállalnám. És hasonló volt az is, amikor Doncasterből - hogy esti indulással tudjak elutazni - Katowicébe repültem, ahonnan pár órás várakozás után busszal utaztam Budapestre. A legtöbben, ha ezt hallják, bolondnak gondolnak, de nekem élmény volt egy szombat éjszaka pár órát sétálni Katowice belvárosában.

 

És akkor jöjjenek a tapasztalatok

 

Minden változik, ne halogasd az utazást


Az idei évben megtett utazásaim közül jó párat már nem tudnék ebben a formában  megvalósítani, mert vagy megszűnt azóta az adott repülőjárat, vagy megváltozott a menetrendje és már nem ideális az úti terv megvalósításához. Ha láttok egy jó lehetőséget nem habozzatok lefoglalni, mert semmi sem garantálja, hogy pár hónap múlva is elérhető lesz. És abban sem bízhatunk, hogy mindig lesznek ilyen olcsó repülőjegyek.

 

Az utazás nem csak a kiváltságosak lehetősége


Sokan irigykedve hallgatják a beszámolóimat és hajlamosak megjegyezni, hogy milyen jó - milyen szerencsés vagyok -, hogy ilyen sokat utazom. De ezt bárki megteheti, csak azt kell eldöntenie, hogy az életében milyen fontos helyet foglal el az utazás (mekkora prioritást ad neki). Én mindig a legolcsóbb repülőjegyet veszem meg - ez jellemzően 10 euro -, egy kis hátizsákkal utazom, rövid időszakokra. Ehhez nem kell sok pénz és szabadidő sem. És igen, nekem is volt egy hosszabb időszak az életemben, amikor inkább belföldön kirándultam, a külföldi utak nem fértek bele az akkor életembe. Azt is nagyon szerettem, és ezt is élvezem. Nálam az utazás kiemelt fontosságú, hajlandó vagyok máshol spórolni, hogy erre jusson. Nagyon sok utam kihozható 15-20.000 forintból (persze aki megteheti, elkölthet többet is, de akinek csak kevés van, annak sem kell lemondania az utazás örömeiről).


Bátran kombinálj


Azt tapasztalom, hogy nagyon sokan ugyanazzal a légitársasággal jönnek haza, amelyikkel elutaztak és csak budapesti indulásban és érkezésben gondolkodnak, pedig sokkal jobb programokat állíthatunk össze, ha egy kicsit nyitottabbak vagyunk. Én szeretek korán indulni és későn hazaérkezni, hogy a lehető legjobban kihasználjam a rendelkezésemre álló időt. És lehet, hogy ehhez Bécsből kell utaznom (vagy oda érkeznem), de sokszor élek azzal a lehetőséggel is, hogy az egyik irányba mondjuk Ryanair-rel repülők, vissza pedig Easyjet-tel. Ennek ma már semmi akadálya, nyugodtam foglalhatunk egyirányú - one way - jegyeket. 

 

Lépj ki a komfortzónádból


Egy utazás mindig az ismeretlen felfedezéséről szól. És ezt vedd is komolyan, ne félj a szokatlantól, ne olyan megoldásokat és programokat keress mindenáron, amelyek a megszokott komfortot ígérik. Az emberek kedvesek és segítőkészek, lehet kérdezni, beszélgetni. Legyél nyitott a világukra és akkor nagyon sok pozitív élménnyel fogsz hazajönni. És fedezd fel a helyet, ahol jársz: bolyongj az óvárosok utcáin, mászd meg a hegyeket a kilátásért, a panorámáért. Ha nem beszélsz jól egy világnyelvet, akkor is tudsz majd velük kommunikálni, ha nem félsz megszólalni.

 

Felkészülés

 

Mire szoktam előzetesen felkészülni? Például megnézem az adott város vagy országrész várható időjárását. Ha még messze az út, akkor csak általánosságban, majd indulás előtt pár nappal a konkrét előrejelzést is (ehhez nekem a bbc.com időjárás előrejelzése vált be a legjobban). Meglepően pontos előrejelzéseket tudnak adni. És itt nézem meg azt is, hogy mikor kell fel a nap és mikor van napnyugta az adott helyen, mert az is befolyásolja a programom kialakítását. És azt is megnézem, hogy nincs-e az utazásom időpontjában nemzeti ünnep, mert ez azzal is járhat, hogy nem lesznek nyitva az üzletek, turisztikai helyszínek (de előfordulhat az is, hogy ingyenesen látogathatóak ezen a napon).


És érdemes előre megnézni - még a jegyek lefoglalása előtt - az adott országba történő beutazás feltételeit, melyre a konzuli szolgálat adatbázisában lehet aktuális információt találni.



Kedvezmények


Érdemes időt szánni az utazás előkészítésére, mert sok pénzt spórolhatunk meg, ha ismerjük a kedvezményes lehetőségeket. A legtöbb városban van olyan kártya (turistakártya), amelyikkel kedvező áron utazhatunk korlátlanul a tömegközlekedési eszközökkel és/vagy léphetünk be műemlékekbe, múzeumokba. Ha felkeressük az adott város vagy régió hivatalos turisztikai oldalát, akkor erről is találunk információt (jellemzően ha beírjuk a visit szóval a város nevét, akkor az első találatok között lesz a hivatalos oldal). És a legtöbb múzeumnak van olyan időszaka, amikor ingyenesen látogatható, erről is jó előre tudni. 

 

 

Ajánlatom 2020-ra


Repülőjegyek terén nagyon jó ajánlatai vannak az Easyjet-nek és Budapestről is sok városba repülnek. Sokkal korrektebbek a feltételeik - nagyobb kézipoggyász alapárban, sokkal hamarabb kinyomtatható beszállókártya felár nélkül - mint a másik két nagy fapadosnak, és árban is maximálisan versenyképesek. Idén többet akarok velük repülni, és nektek is azt ajánlom, hogy mindig nézzétek meg az áraikat, mert jobban jártok velük, mint a Wizz Air-rel vagy a Ryanair-rel.

 

És kövessétek Orsi blogját is:     

Van egy blog, amit nagyon szívesen olvasok: a travelladdict.blog. Orsi nagyon hasonlóan gondolkodik az utazásról, mint én. Beszámolói mindig tartalomban és információban gazdagok, olvasmányosak, sok szép fényképpel. Ő is elkészült az idei év értékelésével, nézzétek meg, hogy merre járt, neki mi tetszett és milyen tapasztalatokkal lett gazdagabb.

       


És a végére hagytam a negatív élményeket.


Számomra az elmúlt időszak nagy tanulsága, hogy ha az ember elég gyakran utazik, akkor előbb vagy utóbb lesz valami gubanc, késni fog egy busz vagy vonatjárat, így izgulhatunk, hogy elérjük-e a csatlakozást, a repülőjáratunkat. De a legrosszabb, ha törlik a járatunkat, ami velem ebben az évben sajnos megesett. Brüsszel/Charleroi repülőterén hagyott ott a Wizz Air - közel 200 utastársammal együtt -, és meg kellett tapasztalnom, hogy semmilyen segítséget nem kaptunk a cégtől, ha saját magam nem szervezem meg a hazautazásom, akkor ott maradtam volna örökre. Ez nekem akkor plusz 30.000 forintomba került, és még olcsón megúsztam. Ezt követően hat hónapba és jó pár levélbe került, mire a Wizz Air megtérítette nekem ezt az összeget, de a jogosan járó kompenzációt azóta sem akarja kifizetni. Nem gondolom, hogy a Ryanair nagyvonalúbb lenne hasonló esetekben, de a Wizz Air-ről biztosan tudom, hogy nem tisztességes az utasaival szemben, ha járattörlésről van szó. Én ezt nem felejtem el nekik, eszembe jut minden alkalommal, amikor repülőjegyet foglalok és nektek is ajánlom, hogy gondoljatok arra: ha gond van a járattal, a Wizz Air cserben fog hagyni benneteket.


Utazásaim során idén két város jelentett csalódás: Linz és Brüsszel, de ez lehet, hogy csak szubjektív élmény, és ti szeretni fogjátok ezeket a városokat.

 


      
      

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagrolszoloelmenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr315344832
süti beállítások módosítása