Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Csak az utazás fapados, az élmény mindig ötcsillagos

hasznos gyakorlati tanácsok kedvező árú utazásokhoz megszervezéséhez

2019. május 30. - Legjobb Áron

 

Amikor úgy döntöttem tavaly, hogy utazási blogot indítok, akkor az volt az elsődleges célom, hogy másoknak is megmutassam azt a formát, ahogy én megtervezek és lebonyolítok egy utazást. Ennek a módszernek a lényege az, hogy rövid - egy-kétnapos - utazásokat szervezek, melyek kevés pénzből - 10.000-20.000 forint közötti összegből megvalósíthatók és minimális szabadnap kivételével kivitelezhetőek. Mégis a legtöbb ember, aki elolvassa a bejegyzéseket azt mondja, hogy milyen szerencsés vagyok, hogy ennyit utazhatok. Én pedig arra kérek mindenkit, hogy higgye el: ezeket az utazásokat bárki megvalósíthatja könnyedén, nem kell hozzá sok pénz, sok szabadidő, sem különleges képesség.


img_20181012_163655.jpgA Sa Seu katedrális (Palma, Mallorca, Spanyolország)

Ahhoz, hogy érdemes legyen egy ilyen rövid - egy vagy kétnapos - utazásba belevágni, két dologra van elsősorban szükség. Kedvező áru repülőjegyre és jó menetrendre. Utóbbi alatt azt értem, hogy a gép lehetőleg kora reggel induljon - és korán is érkezzen meg az adott városba -, és este minél később induljon vissza. Ez sokkal több úti célnál oldható meg, mint elsőre gondolnánk. Az én esetemben talán a londoni kiruccanás volt a legextrémebb - reggeli oda és esti visszarepüléssel -, de még ez is megérte, igaz, én a brit főváros nevezetességeit már láttam korábban, ez alkalommal egyszerűen csak szerettem volna egyet sétálni London belvárosában, mert régen jártam ott és vágytam a hangulatára. 

És ha már London, akkor mindjárt térjünk is ki egy nagyon fontos részletre. Ez pedig a bejutás a repülőtérről az adott városba. London esetében sokáig az tartott vissza az utazástól, hogy nagyon drága volt a reptéri busz jegyára. De ma már ez sem akadály, az Easybus rendszerén keresztül lehet akár 1.99 fontért is jegyet venni - én is ennyiért vettem a tavaly őszi utazásomhoz -, ami kevesebb, mint a 100E jegyára Budapesten (pedig Londonban kb. másfél óra az út autópályán, kicsit messzebbre visznek el).


wzz_r.jpg


Igen, szintén fontos kérdés, hogy mennyi idő alatt és milyen áron jutunk el a repülőtérről a kiválasztott városba. Ha nagyon olcsó repülőjegyet veszünk - és én olyat szeretek foglalni, ez nálam a 3-4000 forint/út összeg -, akkor könnyen abba a helyzetbe kerülhetünk, hogy ugyanannyi vagy drágább lesz a transzfer, mint az utazás (amikor Palma de Mallorcára 5 euró áron repültem, akkor azzal kellett szembesülnöm, hogy a repülőtéri buszra ugyanennyi a jegy, pedig ott csak kb. 20 perc az út a belvárosig). Jellemzően a reptéri transzfer költsége 5-10 euro egy útra. 

Ami nagyon fontos, hogy igen alaposan mérjük fel mind a repülési lehetőséget, mind a transzfer opciókat. És bátran kombináljuk az utazási formákat. Szerencsére egyre több busz- és vonattársaság kínál a low cost légitársaságokéhoz hasonló kedvező árakat. Én volt, hogy busszal mentem Krakkóba, de onnan  már repülővel utaztam tovább. És mindig figyelem a bécsi repülőtér ajánlatait, mert onnan is nagyon sok városba lehet kedvező árú repülést lehet foglalni (és olyan úti célokra is, ahová Budapestről nem.) Ha úgy jön ki jobban, akkor Bécsből indulok és Budapestre repülők haza (vagy fordítva). De Pozsony is jó opció lehet. És gyakran kombinálom a Ryanair és a Wizzair járatait is, hogy a lehető legkedvezőbb menetrendet kapjam meg. 


snt_este2.jpgFira (Santorini, Görögország)

                                                                                                                                    

És maximálisan kihasználom, hogy szinte minden információt előre be tudok gyűjteni az interneten. Számomra az út megtervezése legalább akkora élmény, mint maga az utazás. Mindig van két-három úti cél, amelyekre előre kidolgozom a útitervet. És figyelem, hogy mikor adódik kedvező áru jegy, amit igyekszem gyorsan megvásárolni (ehhez nyújt nagy segítséget, hogy akkor már nem kell terveznem, gondolkodnom az útvonalon, csak ellenőriznem, hogy minden részletére van-e kedvező áron megoldás). Tapasztalatom, hogy a repülőjáratok menetrendjei a low-cost cégeknél elképesztő gyorsasággal változik. Pár hónappal ezelőtti utazásaimból jó néhányat ma nem tudnék megvalósítani, mert már nem reggel, hanem délután megy egy adott járat, vagy megszűnt az útvonal. Nem érdemes sokat várni egy jó lehetősséggel, mert nem biztos, hogy a következő hónapban is elérhető lesz.

 

brg_fp.jpgBrügge (Belgium)


Tavaly szeptember - a blog elindítás óta - 20 alkalommal utaztam repülőgéppel (és még néhányszor autóbusszal és vonattal). Ez átlagosan havonta egy utazást - oda-vissza repülőutat - jelent. Utazásaim legnagyobb része kétnapos volt - itt igyekeztem legalább egy hétvégi napot is beleszervezni -, egyszer nyúlt három napra, és volt pár egynapos is. Olyan országokba és városokba jutottam el, amelyekbe nagyon régóta vágytam és mindenhol jól éreztem magam. Tudom, sokan erre azt mondják, hogy ilyen rövid idő alatt nem lehet megismerni egy várost. Én erre azt mondom, hogy egy várost úgy ismerhetünk meg, ha odautazunk. Valójában egy hét vagy egy hónap alatt sem ismerhetünk meg igazán egy várost, viszont egy nap alatt is nagyon sok részletét felfedezhetjük. És ha tetszett, akkor vissza lehet oda menni. Megtehetjük, mert az utazási költségünk alacsony és túl sok szabadnap sem kell hozzá. Szerintem több rövid látogatással sokkal jobb rálátást kapunk egy városra, mint egy hosszabb ott tartózkodással. 


A rövidre szabott idő ráadásul kifejezetten ösztönzőleg hat arra, hogy maximálisan használjuk ki az időnket. És ez nálam nem azt jelenti, hogy egész nap szaladgálok az egyik látnivalótól a másikig, mert mindig szánok időt arra, hogy egy szimpatikus térre kiülve, vagy egy parkban, tengerparton megpihenve csak élvezzem azt, hogy ott vagyok. De ahol lehet, ott spórolok az idővel, ebben segít, hogy szinte percre pontosan megtervezem előre azt az útvonalat, amit bejárok (ehhez kikeresem az interneten a városi buszok menetrendjét is előre). És mindig van valami, ami kimarad, amit elfelejtek, nem veszek észre vagy nem marad rá idő. Elengedni is tudni kell a programból, ha úgy alakul. Engem ez nem zavar, mert legalább van okom visszautazni.


bgo_varoskep2.jpgA Bryggen (Bergen, Norvégia)


Igen, nagyon örülök annak, ha azt látom, hogy egy-egy bejegyzést több ezren olvasnak el (a legnépszerűbbnek már több mint 20.000 olvasója volt). De akkor vagyok igazán elégedett, ha azt fogom tapasztalni, hogy útra is kelnek. Mert ezek a bejegyzések nem csak azért készülnek, hogy felkeltsék az érdeklődésüket, de egyből gyakorlati tanácsokat is adnak az utazás megtervezéséhez és kivitelezéséhez. És higgyék el, ezt bárki megvalósíthatja, mert napjainkban már tényleg nagyon egyszerű utazni és ha ügyesen tervezünk, akkor nem is drága. Engem hihetetlenül kikapcsol egy ilyen intenzív élmény. Átmossa az embert, hogy egyik nap délután még a munkából megy haza, másnap mondjuk Bergamo óvárosában sétál, eszik egy jó pizzát vagy tésztát, utána pedig egy igazi olasz fagyit, és amikor másnap reggel felkel, akkor azt érzi, hogy sikerül megtörni a hétköznapok egyhangúságát. Sokkal hosszabbnak érzem minden egyes utazásom ott töltött idejét, mint az a valóságban volt. Hihetetlenül távolra tud kerülni két munkával töltött hétköznap egy közbe iktatott utazástól. Tudom, hogy nem mindenkinek fog bejönni ez az utazási forma, de nekem nagyon bevált és őszintén biztatok arra minden olvasót, hogy legalább egyszer próbálja ki (de legalább gondolkodjon el a lehetőségen). 


A repülésekről


A legtöbbször a Ryanair-rel és a Wizzair-rel repültem, de a többi igénybe vett társaság is a low cost kategóriába tartozik (és nem szeretem a fapados kifejezést). Minden alkalommal korrekt szolgáltatást kaptam. Pontosan érkeztek a járatok - a húsz repülés alatt egyszer volt nagyobb késés, másfél óra felszálláskor - és bár az esti gépek jellemzően 20-30 perces csúszással indulnak, ezt a Budapesti érkezésig be szokták hozni. A rövid utaknak az is az előnye, hogy csak kisméretű kézipoggyásszal utazom, így valóban a legolcsóbb árat fizetem. És betartom a szabályokat, így sosincs problémám ebből (bár sehol nem éreztem, hogy túl szigorúan ellenőriznék a hátizsákok méretét). Mivel már sokszor repültem, ezeket az időszakokat pihenésre használom. Nagyon hasznos tud lenni az a másfél-két óra pihenés (bóbiskolás), amivel kompenzálni tudom a korai kelést.

wfr_3.jpg


Szállásokról

A repülőjegy mellett a szállás a másik nagyobb kiadás egy utazásnál. Viszont itt nem feltétlenül a legolcsóbb megoldást keresem, hanem a legjobb ár/érték arányút. Az érték pedig ebben az esetben az, hogy közel legyen a városközponthoz illetve ahhoz a megállóhoz, amit használni fogok. Ilyenkor megér pár ezer plusz forintot, ha jó helyen van a szálloda és időt tudok spórolni azzal, hogy nem kell kimenni a külvárosba. Általában olyan szállást foglalok le, amelyiket a lehető legkésőbbi időpontig lehet módosítani vagy lemondani. És rendszeresen ellenőrzőm még a foglalás után is, hogy nincs-e valami jobb ajánlat (lehetnek akciók, szabadulhat fel szoba egy jobb szálláson). Ha pedig az előre fizetésnél olcsóbb az ár - általában szokott lenni ilyen opció -, akkor az utolsó pillanatban, az indulás előtt kb. két nappal véglegesítem a szállásomat. 



Költségek

Alapos előkészületekkel nagyon sokat lehet megspórolni egy utazásnál. Soha ne elégedjünk meg egyetlen oldal ajánlatával, mindig ellenőrizzük le a lehetőségeket több forrásból is. És figyeljünk az akciókra, kedvezményekre, amiket olykor szeretnek egy kicsit elrejteni. Én akkor utazom, amikor kedvezőek a lehetőségek. Repülőjegyet 3-4000 forintért szoktam egy útra venni - mind a Wizzair, mind a Ryanair kínál ilyen árú jegyeket egész évben -, azaz maga a repülés 6-8000 forint. Ehhez jön hozzá a reptéri transzfer, a belépőjegyek ára és a szállás, ha nem egy napra megyek. Európában egy éjszakára 5-10.000 forint közötti szállásárakkal kalkulálok (és ez mindig rendes szoba). Időt kell rá szánni, mert keresni kell és összehasonlítani árakat, szolgáltatásokat, de megéri, mert a végeredmény mindig egy klassz utazás lesz, megfizethető árral. 

 

Térképek, hasznos információk


Minden utazás előtt megnézem, hogy az adott város turisztikai hivatalának hol van a kirendeltsége. És ide igyekszem a lehető legkorábban eljutni és beszerezni kiadványokat a helyi látványosságokról. Ilyen iroda a legtöbb reptéren van. A legfontosabb egy jó térkép, amit a reptereken általában be lehet szerezni (ingyenes térképre gondolok), de érdemes körülnézni múzeumok előcsarnokában, szállodák lobbijában. Az ingyenes kiadványok is sok hasznos ötletet adhatnak programokról, árakról. Szánjunk időt arra, hogy helyben is nézzük át a prospektusokat, mert szinte mindig lesz benne egy jó ötlet, valami hasznos tipp. 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagrolszoloelmenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr6014862380
süti beállítások módosítása