Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Külföldi utazás 2020 nyarán - mi szól mellett és mi ellene

2020. július 25. - Legjobb Áron


Ahogy enyhülni látszott a koronavírus-járvány és érkeztek az első hírek a határok megnyitásáról, én lefoglaltam a nyári repülőjegyeimet. Azóta egy utazáson már túl vagyok, egy másikat pedig későbbre kellett halasztanom. Most megosztom veletek is a tapasztalataimat, hátha tudok segíteni azoknak, akik most gondolkoznak külföldi utazáson.

 

valc10.jpgValencia - a Művészetek és Tudományok város este

 

Nekem az utazás, a nyaralás külföldet jelent (és tudom, hogy sokan másik is így éreznek). Egy tengerparti élményt nem lehet behelyettesíteni egy balatoni fürdőzéssel. És fordítva sem: a Balaton varázsát sem adja vissza egyetlen tengerpart sem. Én jól ismerem Magyarországot, nagyon sok részét bejártam, nem lehet azzal vádolni, hogy ne lennék az elfogult rajongója (júliusban 60 kilométeres kerékpártúrát tettem Komárom-Esztergom megyébe és minden percét rendkívül élveztem). De nem lett volna teljes a nyár, ha csak itthon mozdulok ki, így amint reális lehetőség nyílt rá, lefoglaltam pár repülőjegyet. Tudtam, hogy van benne kockázat, de olyan olcsó ajánlatok voltak, amire azt mondtam, hogy hajlandó vagyok vállalni a kockázatot, még azt is, hogy elvesznek ezek a repülőjegyek, mert végül nem tudom leutazni őket.


Az első utam a nyáron - amin már túl is vagyok -, egy valenciai utazás volt, amelyre Budapestről indultam, de visszaúton Bécsbe érkezett a repülőgépem, így van tapasztalatom az ausztriai helyzetről is. A másik út a Baltikumba szólt volna, de azt most kénytelen vagyok későbbi időpontra áttenni, mert bizonytalan lenne a beutazásom. Most szeretném néhány pontban összefoglalni azokat az érveket, amelyek egy utazás mellett szólhatnak, és azokat is, amelyek ellene.


Miért érdemes most utazni?


A legfontosabb érv, hogy kevés a turista. Talán már mindannyian megtapasztaltátok, hogy sok városban már elviselhetetlen volt a turisták tömege. Idén azonban kevesen lesznek és ez olyan lehetőség, amelyik igenis vonzó tud lenni annak, aki már régóta tervezi egy-egy népszerű látványosság felkeresését.


Miután kevés a vendég nagyon jó áron lehet minőségi szállást foglalni (én is féláron foglaltam jó színvonalú szállodát, annyiért, amennyiért amúgy a legolcsóbb szálláslehetőség lett volna a városban). Ez bizony nagyon vonzó opció tud lenne, főleg, ha több napra megy az ember és olyan városba, ahol amúgy igencsak borsos szállodaárak vannak (de láttam múzeumoknál is, hogy kedvezményt adnak a belépő árából vagy akár teljesen el is engedik most).


A kedvező repülőjegy árat már írtam, de az mostanra többé-kevésbé már eltűnt, olyan olcsó jegyárak, amiket július elején lehetett elcsípni, most nincsenek (de azért lehet még jó árakat találni). Újdonság, hogy a légitársaságok folyamatosan akcióznak, mindig van valami kedvezmény a foglalásokra. És most rugalmasan - módosítási díj megfizetése nélkül - lehet átfoglalni a nyári utazások időpontját, ha valamiért mégsem lehet útnak indulni (igaz, ha az ember olcsón foglalt, akkor jó eséllyel drágább lesz az új jegy, és azt a különbözetet ki kell fizetni). Alkalmazkodva a helyzethez, most minden szolgáltató igyekszik rugalmas lemondási, módosítási opciót kínálni. 


valc5.jpgValencia -  a Művészetek és Tudomány városa nappal



Mi tarthat vissza az utazástól?


A legrosszabb, hogy lehetetlen előre tervezni. Még pár napra előre sem. Így a repülőjegyek mellé semmit nem foglaltam le, csak a legutolsó pillanatban (cserébe most ezt is megteheti az ember, mert fog szállást találni, még az utolsó pillanatban is olcsón). A balti utazásomnál például csak pénteken tudtam meg, hogy a következő héten beléphetek-e két hetes karantén nélkül az országba (a járatom Bécsből indul és ezzel van most a gond, ugyanis Ausztria átkerült a karanténos országok közé a Letteknél. Ha egy héttel korábban utazom, akkor gond nélkül mehettem volna). 


És ez a bizonytalanság nagyon befolyásolja az ember hangulatát. Nem lehet úgy rákészülni egy utazásra, hogy folyamatosan bennem van, hogy mikor jön valami újabb korlátozás. Én azt reméltem, hogy az EU-n belüli határnyitás után nagyjából rend lesz, de azt kellett tapasztalnom, hogy továbbra sincs egységes elbírálás, minden ország a saját feje után megy - és ebben ráadásul sokszor nincs is logika -, a szükséges információk beszerzése pedig komoly kutatómunkát igényel. Sajnos ebből a szempontból (is) nagyon rosszul vizsgáztak az európai államok a koronavírus-járvány kezelésében.


Még egy lehetséges fejlemény gondolkodtatott el, mégpedig az, hogy mennyire lehet megbízni a légitársaságokban, azaz mennyire fognak ragaszkodni a meghirdetett menetrendjükhöz, ha esetleg mégsem lesz annyi utas, mint amennyit reméltek. Bevallom, hogy figyelve a Ryanair és a Wizzair lépéseit, arra jutottam, hogy az írek sokkal normálisabban kezelték a helyzetet. Jóval később indították csak be újra a járataikat, viszont ahogy látom, azokat tisztességesen le is repülik. Ellenben a Wizzair folyamatosan törli a járatait, illetve változtatja meg azok menetrendjét, így bennük jelen pillanatban a legkevésbé sem bízom meg (gondolkodtam például egy olyan utazáson is, ahol Bolognából jöttem volna haza, de szerencsésre nem foglaltam be, mert a Wizzair egész augusztusra törölte a járatait).


Hátrány még az is, hogy sokkal kevesebb kapacitás érhető el az útvonalakon. Például a bécsi repülőtérre korábban nagyon sok járatot kínált a Flixbus, amiből alig maradt, így érheti kellemetlen meglepetés az embert (például eddig a repülőtérről korán reggel volt járat Budapestre, most az első majdnem délben indul csak el onnan), A kevesebb kapacitáson pedig hamarabb emelkednek a jegyárak, így ha az ember nem foglal idejében - és most nem igazán szeretne -, akkor lehet, hogy sokkal drágábban utazik, mint tervezte. 


Még egy negatív szempont van, amivel meg kell küzdenie annak, aki külföldi utazásra készül: ez pedig a környezete rosszallása. Biztos van mindenkinek olyan ismerőse, munkatársa, aki megjegyzést fog tenni, hogy miért kell most külföldre utazni. Én hiszek abban, hogy nem vagyunk nagyobb kockázatnak kitéve egy külföldi utazásnál, mint amikor lemegyünk bevásárolni vagy tömegközlekedünk. Én tiszteletbe tartom, ha valaki nem akar utazni, azt is elfogadom, ha fél (még ha nem is tartom reálisnak a félelmét), és jól esne, ha a másik oldal is toleráns lenne.


És ne felejtsük el az időjárást sem. Ez a nyár nagyon csapadékos. Valenciára az előrejelzés négy napsütéses, felhőtlen napot ígért. Ebből lett két komoly felhőszakadás és sok felhős óra. A baltikumkra pedig kifejezetten esős napokat jósoltak. Szóval úgy tűnik, hogy idén nyáron sajnos azt is be kell kalkulálnunk, hogy nem csak Budapesten esik szinte mindennap, de Európa nagy részében is ugyanilyen barátságtalan az időjárás.


valc8.jpgValencia - a Jardi de Montfort

 
Konkrét tapasztalatok


Budapestről csak elutaztam, ráadásul az új ország besorolás előtt, de akkor minden ugyanúgy történt a repülőtéren, mint a korábbi utazásaim alatt, leszámítva, hogy jó pár üzlet nem volt nyitva. Viszont a dolgozók szemmel láthatóan élvezték, hogy kevés az utas, kevés a problémás eset. A mi gépünk kb. féltöltéssel ment - a visszaúton is ezt tapasztaltam -, így mindenkinek jutott saját üléssor. A repülőút kényelmes volt, a maszkviselés kevésbé zavart mint gondoltam (egyébként a budapesti reptéren több embert is láttam maszk nélkül és senki nem foglalkozott velük). A járatok pedig tudják tartani a menetrendet, mert minimális még a forgalom (és jó 20-30 perccel az indulás előtt már mindenki a helyén ül a gépben, hála a kevés utasnak).


Spanyolországban szinte mindenki maszkot hord az utcán, mindenhol - de tényleg mindenhol - kézfertőtlenítők vannak, és használják is őket. Sajnos látszik az át nem gondolt túlszabályozás például az üzletekben, amelyek egyfelől értelmetlen helyzeteket teremtetnek, másfelől nem lehet betartani őket (és nem is tartják be). De egyébként nem venné észre az ember, hogy mi történt, az utcákon nagy élet volt - de úgy sejtem, hogy helyi lakosok és kevésbé turisták voltak -, a strandon pedig végképp elfelejthette az ember a járványt, mert itt senki nem hordott maszkot és minden olyan természetes volt, mint máskor. Spanyolországban a belépéskor van egy gyors ellenőrzés - lázmérés és egy nyomtatványt kell kitölteni (amit érdemes online előre megtenni és akkor csak a válaszban kapott qr-kódot kell beolvasni), de senkitől nem kérdeztek semmit, nem néztek iratokat, érezhetően nem akarták ezzel feltartani az érkezőket.


A bécsi reptéren általános ellenőrizés nem volt az érkezéskor - volt valami szúrópróba szerű kontroll, pár utast megállítottak, de ők is gyorsan továbbmehettek -, és maradhattunk az épületbe éjszakára (csak reggel utaztunk tovább), azaz minden ugyanúgy működött, mint máskor. A repülőtéren kívül a maszkviselés sem volt akkor kötelező, az üzletekben sem kellett felvenni. Összességében a repülőutak kényelmesek voltak és leszámítva a maszkviselést, semmiben sem különböztek attól, ahogy korábban utaztunk.


Nem bántam meg, hogy külföldi utazásra vállalkoztam, bár bevallom, hogy volt előtte nehéz időszak, amikor az ember elbizonytalanodik, hogy nem vállal-e túl nagy kockázatot (értve ez alatt azt a bizonytalanságot, hogy mi lesz, ha lezárnak egy országot/országrészt, leállnak a repülőjáratok). Az én taktikám az volt, hogy a járványról csak a legfontosabb híreket olvasom el, azokat, amelyek relevánsak az utazásommal kapcsolatban. Nekem ez bevált, de ezzel együtt is hullámzó érzés most egy utazásra készülni, mert lesz pillanat, amikor az ember teljesen elbizonytalanodik, hogy jó döntést hozott, majd nagyon határozottan azt érzi, hogy igen is, menni kell!

 

valc9.jpgAz utca végén már ott a tengerpart



 

  

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagrolszoloelmenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr2116077174
süti beállítások módosítása