Világról szóló élmények - ahol az út a cél

5 hasznos tanács és érv téli utazáshoz - használd ki a holtszezon előnyeit

2019. november 18. - Legjobb Áron

Az utazás a legtöbb embernek egyet jelent a nyaralással, azaz a nyári hónapokkal. Azonban utazni egész évben lehet és érdemes, és nem is kell messzire mennünk, hogy melegebb éghajlatra leljünk. Szerintem minden időszak ideális az utazásra, és most szeretném megosztani veletek néhány gyakorlati tapasztalatomat, amelyek figyelembe vételével egészen jó túrákat szervezhettek meg a holtszezonban is.

Ha nem sítúrára vágysz vagy valamelyik európai város karácsonyi vásárát akarod meglátogatni, akkor ebben az időszakban Európa déli felén lévő desztinációkat érdemes meglátogatni. Ezekben a régiókban még a téli hónapokban is kellemes, tavaszias időjárás csíphető el, mindenképpen jobb, mint ami Magyarországon van (bár most olyan enyhe az idő, hogy itt is szinte tavaszias).

kep_082.jpgAthén tavaly december közepén: kék ég, napsütés, tavaszias kellemes időjárás

1., Kevesebb turista: a világ turisztikai helyszíne szinte már belefulladnak az emberáradatba. A legnépszerűbb helyszínek már csak előzetes foglalással látogathatóak, de sokszor még így sem tudjuk elkerülni a sorban állást, araszolást. A holtszezonban ez sokkal elviselhetőbb, igazi csoda, hogy kényelmesen odafér az ember egy látnivalóhoz, lehet fényképezni, elgondolkodni.

Előnyök: sok helyszín a téli szezonban kedvezményes árat kínál, és akár előzetes foglalás nélkül - vagy hosszas sorban állás nélkül - is bejuthatunk. A kevesebb ember nyugodtabb nézelődésre ad lehetőséget.

Hátrányok: rövidebb nyitva tartás, és sok helyszín zárva tart (erről mindenképpen érdemes előre tájékozódni az interneten). Hamarabb sötétedik - sokszor ez is befolyásolja a nyitva tartást, főleg a szabadtéri látványosságoknál.

2., Elviselhetőbb időjárás: a mediterrán térségben a nyár sokszor már elviselhetetlenül meleg. Viszont a téli időszak közelebb áll a mi tavaszunkhoz, így bár a helyiek vastag kabátban fognak járni. mi élvezni fogjuk az enyhe időt. Én mindig megnézem, hogy milyen időjárás várható az adott városban. Ilyenkor feljegyzem azt is, hogy mikor kell és nyugszik a nap, mert hasznos információ a napi program tervezésénél.

Előnyök: ha olyan úti célt választunk, amelyik éghajlata melegebb a miénknél, mindenképpen élvezni fogjuk. Elkerülhetjük a kánikulát, amelyik nagyon meg tudja nehezíteni a várásnézést, a romterületek felkeresését. Izzadás nélkül mehetünk hegyre fel és sokkal kevesebb folyadékot kell elfogyasztanunk.

Hátrány: nagyon eltérőnek érezhetjük ugyanazt a hőfokot. Én tavaly télen Brugge-ben voltam, és hiába volt pár fokkal pluszban a hőmérséklet, sokkal jobban fáztam, mint amikor Budapesten ennyi az idő. Ha olyan helyre megyünk, ahol tél van, kalkulálni kell azzal, hogy sokkal többet leszünk a szabadban, mint általában, így jobban átfagyhatunk (nem biztos, hogy elég ugyanaz a cipő, kabát, ami egyébként bevált). A mediterrán térségben pedig könnyebben futhatunk bele esős napokba.

brg_rm.jpgBrugge: bár a nap sütött, azért itt hideg volt januárban

3., Kedvezőbb árak
: nagyobb esély van arra, hogy kedvezményes árat találjunk az utazáshoz. Bár sok helyen a kapacitást a szezonhoz igazítják, és a szállások egy része bezár télire, azért jó eséllyel fogunk kedvezőbb ajánlatot találni. Sok városban ilyenkor a múzeumok, látványosságok belépője is kevesebb.

Előnyök: kedvezőbb árak az utazásra, szállásra, belépőjegyekre.

Hátrány: szűkebb kínálatból választhatunk, sok szállás, látványosság nem lesz elérhető.

4., Egyedi hangulat: minden városnak több arca van. Másként néz ki tavasszal, nyáron, ősszel és télen is. Egy olyan hely, ahol korábban már sokszor jártál, de mindig ugyanabban az évszakban, igazi meglepetés lehet. Az ősz színeinek, a télies hangulatú utcáknak is meg van a varázsa.

Előnyök: A mediterrán térség nyáron kiég, kopár lesz, sokkal szebb a látvány, ha olyan időszakban megyünk, amikor minden zöldebb, színesebb. De választhatjuk ennek az ellentétét is, egy olyan várost, ahol igazi tél van, sok hóval, amit Budapesten sajnos már nem tapasztalhatunk meg.

Hátrány: nagyobb kockázata lehet annak, hogy az időjárás negatívan befolyásolja a napi programunkat (például többet esik ősszel vagy tavasszal, hideg szél fújhat).

vlc_prk.jpgValencia, a Túria egykori folyómedrében kialakított park

5., Vásárlási lehetőségek : bár jó vételre mindig van lehetőség, az év eleji hónapokban általában mindenhol extra leárazásokra számíthatunk. És hiába van sok márka Magyarországon is jelen, nagyon eltérő lehet az áruválasztékuk és az áraik is. Ha karácsony előtt utazunk, akkor vásárolhatunk különleges ajándékokat is szeretteinknek, olyanokat, amelyek itthon nem elérhetőek.

Előnyök: egyedi ajándékok, kedvezőbb árak

Hátrány: többet kötünk, mint terveztük

És még egy fontos érv: nagyon sok olyan utazásom volt az elmúlt időszakban, amelyiket ma már nem tudnám megcsinálni, mert megszűnt az a járat, vagy a korábbi ideális menetrendje megváltozott. És azt sem garantálja senki, hogy mindig lesznek ilyen kedvező repülőjegyárak. Ha láttok egy szimpatikus ajánlatot, éljetek vele, használjátok ki. Az utazás örök élmény marad, és ha ügyesen foglaltok, akkor sok pénz sem kell hozzá.

Bónusz: eltörölte az Easyjet a repülőjegyeire korábban rászámolt foglalási díjat, így most egészen fantasztikus árakat találhatunk náluk. Komoly hálózatuk van, Budapestről is több városba repülnek, a feltételeik pedig sokkal jobbak a Ryanair-énél és a Wizzair-énél is (nagyobb poggyászt vihetünk magunkkal már alapárnál is, sokkal előbb lehet kinyomtatni a beszállókártyát külön felár nélkül, stb.). És egyébként is: ha már tízezer forint felett fizettek egy útra a fapados jegyért, akkor mindig nézzétek meg az ugyanazon az útvonalon közlekedő hagyományos légitársaságok árait (pl London - British Airways), mert a legtöbb cég 15-20.000 forinttól adja egy útra a jegyeit, a szolgáltatásaik és a feltételeik azonban sokkal jobbak.