Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Városnézés hegyi túrával - Bergen felfedezése

2019. április 15. - Legjobb Áron

Ha szeretnénk megismerni a skandináv életmódot, akkor erre Bergen az egyik legjobb választás. Mert ebben a városban mindent megtalálhatunk, ami egy szuper hétvégéhez, városnézéshez szükséges. Vannak látványos műemlékek, van kapcsolata a tengerhez és pillanatok alatt a természetben lehetünk. A norvég tájnak pedig igen egyedi varázsa van. Nem sok várost ismerek, ahol a városközpontból indulva öt perc múlva már egy erdei ősvényen kaptathatunk felfelé. Bergen ezt is tudja.

Nagyon régóta vágytam arra, hogy elutazzam Bergenbe. Az egykori Hanza városrész, a Bryggen faépületei már akkor magukkal ragadtak, amikor az első képeket megláttam róluk. És valóban, az a hangulat, amit ezek a fényképek sugallnak, abszolút igazak a városra. Az utazás melletti döntésemet megkönnyítette az a tény, hogy most nagyon kedvező áron lehetett repülőjegyet foglalni és az, hogy a Budapest-Bergen repülőjárat sajnos már csak május elejéig fog közlekedni.

Bergenben április elején jó pár fokkal hűvösebb a hőmérséklet, mint nálunk. Valójában az egész utazást nagyban befolyásolja, hogy sikerül-e napos időt kifognunk, vagy esik és fúj a szél. Sajnos ezt előre eléggé nehéz biztosra tervezni, de nekem most nagy szerencsém volt, mert az ott töltött két nap alatt végig szép idő volt, sütött a nap.

A Wizzair járata korán reggel indul Budapestről, ami azt jelenti, hogy a három órás repülőút ellenére is már fél tízkor megérkeztem Bergen repülőterére. A reptér épülete modern, a forgalom pedig nem túl nagy, így pár perc séta után már az érkezési csarnokban voltam. Azt már előre eldöntöttem, hogy vásárolok egy Bergen kártyát, így először azt intéztem el (belépve a csarnokba, jobbra van a Deli De Luca kisboltja, ott lehet a reptéren Bergen kártyát vásárolni). Ez a kártya már érvényes a reptér és a városközpont között közlekedő villamosra, a Bybanen-re is. A villamos napközben nagyon sűrűn jár, mert az elővárosok utasforgalmát is kiszolgálja. Ha kilépünk a reptér épületéből, akkor le kell menni egy szintet, mert a villamos állomása a föld alatt van (de nyitott a megálló, jól látható fentről is). Aki csak sima jegyet szeretne venni, az a fenti részen és lent a megállóban is megteheti, több automata is rendelkezésre áll (a jegy egy útra 38 korona és a villamoson hozzá kell érinteni a terminálhoz, úgy kell érvényesíteni. A Bybanen nagyjából 45 perc alatt ér be a városközpontba és út közben már ízelítőt kaphatunk a norvég tájból és a skandináv építészetből is.

bgo_kozp2.jpgA Torgalmenningen Bergen központjában

A villamosról Bergen központjában szállhatunk le és pár perc séta után már a Vagen partján állhatunk. Ott, ahol kiérünk az öbölrész végéhez, áll a helyi turisztikai hivatal irodája egy modern épület emeleti részén. Itt van lehetőség prospektusok beszerzésére Bergen és a környező régió látnivalóiról (térkép és egy igen tartalmas kiadvány Bergenről a repülőtéren is található).

A Vagen másik partján állnak a Bryggen világörökségi címmel elismert házai. Én a turisztikai iroda felkeresése után itt kezdtem meg a bergeni városnézésemet. A jellegzetes, hosszúkás házak közötti utcákat bejárva, egyes helyeken - ahol ezt megengedik - az emeleti részeket is felfedezve, igen alaposan körbejártam a városnegyedet. Az épületek utcai homlokzatának alsó szintjén szuvenírboltok, kávézók vannak. Bergenben ez az időszak még egyáltalán nem tekinthető turisztikai főszezonnak, sok látványosság csak a nyári hónapokban látogatható, vagy ha ki is nyit, akkor csak nagyon korlátozottan.

bgo_bryggen.jpgA Bryggen házsora

A Bryggen házsora után következik az erődrész, melynek két középkori eredetű épülete Bergen fő látványosságai közé tartozik. Belépve a területre bal kéz felé van a Rosenkrantz-torony. A Shakespeare Hamletjéből ismerős család nevét viselő kőépületet Erik Rosenkrantz építette az 1500-as évek közepén. Felfedezése során igen szűk és olykor meredek lépcsőkön kell megmászni több emeletet először fölfelé, majd lefelé. Az élmény megéri a túrát, mely során figyelni kell a kis piros nyilakat, hogy az ember nem tévedjen el az épületben. A belső terek abszolút visszaadják a középkori életmód és hadviselés hangulatát, nem nehéz beleképzelnünk magunkat az régi mindennapok világába.

A torony után tovább sétálva a Hakon's Hall lehet a következő állomásunk. Ezt az épületet Hakon Hakonsson király emeltette az 1200-as évek közepén és az akkori királyi rezidencia legelőkelőbb közösségi tere volt. A szép külsejű épületnek tényleg hatásos ez a terme, de más itt nem érdemes a megtekintésre. A Bergen Card mindkét helyszínere ingyenes belépést biztosít.

bgo_erod.jpgA Hakon's Hall és az éppen felállványozott Rosenkrantz-torony

Kihasználva a kellemes időt, az öböl partjának vonalát követve elsétáltam a Gamle Bergen Museumig, ami egy skanzen jellegű szabadtéri látványosság. Nagyjából félórás séta az öböl partján az erődtől - azaz a városközponttól -, és útközben bepillantást nyerhetünk néhány norvég elővárosi lakópark életébe is. Harminc, a 16. és 19. század között emelt faépületet hoztak ide Bergen központjából, amikor egy városrendezés során ott nem maradhattak tovább. A téli időszakban a házak nincsenek nyitva, viszont a terület látogatható és belépődíjat sem kell ebben az időszakban fizetni. Igazán kellemes program volt. Visszafelé - kihasználva, hogy a Bergen Card érvényes a helyi tömegközlekedésre - már busszal mentem. A városközpontban pedig Mont Foyen-re menő sikló állomásához - Floibanen a neve - mentem, hogy fentről megcsodáljam a város panorámáját. A főszezonban nem, de ebben az időszakban erre is érvényes a Bergen Card.

A szerelvény igen meredek hegyoldalban kapaszkodik fel, cserébe viszont elképesztő látvány tárul annak a szeme elé, aki a felső végállomás melletti kilátórészre kilátogat. A Bryggen házsora, a rakparti rész mellett ezt a panorámaképet láthatjuk minden Bergent bemutató kiadványban. Itt jó pár percet el lehet tölteni azzal, hogy először felfedezzük a városközpont részleteit, majd távolabbra nézve az öbölrész szépségeit és a magas hegycsúcsokat.

A sikló állomásának környékén igen nagy élet volt, és a látogatók legnagyobb része nem turista volt, hanem helyi lakos. Szemmel láthatólag megszokott és népszerű hétvégi program a helyiek körében a Mont Foyen turistaútjainak a bejárása, amit abszolút meg tudok érteni. Miután még mindig csak kora délután volt, úgy döntöttem, hogy én is kirándulok egyet az erdőben. Egy tábla egy tavat jelzet öt percnyi sétára, ahová el is mentem. Itt bizony még havas volt a táj, inkább tűnt télinek, mint tavaszinak. És van valami egyedi hangulata is, valahogy érzi az ember, hogy Skandináviában van.

Azt már előre eldöntöttem, hogy ha az időm - és az időjárás engedi -, akkor gyalog fogok lemenni a városközpontba. Egyértelműen jó döntés volt és kifejezetten élmény volt a sok norvég család között menni a hegyi úton. A város különböző részeibe érkezhetünk le, én azt az útvonalat választottam, amelyik a sikló állomása mellett ért le. Már nagyon sok mindent láttam és még mindig messze volt a napnyugta (ebben az időszakban fél kilenckor kezd besötétedni).

Amíg világos volt, jártam Bergen utcáit, élvezve a hangulatos szűk sikátorokat és a jellegzetes faházakat. Sötétedés után pedig kimentem a Vagenhez, hogy esti kivilágításban is megnézzem a Bryggen épületeit. Szép lezárása volt ez egy tartalmas napnak. Nagyjából tíz órája voltam Bergenben, de már nagyon sok mindent láttam. És bár a városnak egyértelműen meg van a saját varázsa, hangulata, nekem a legnagyobb élmény a természet volt.

A fennmaradt időben, arra várva, hogy besötétedjen, végigjártam a belváros üzleteit, hogy felmérjem az árakat. A központi részen nagyon sok kis közért van és mindegyik vasárnap is nyitva volt. Norvégia első ránézésre nem olcsó, de ha egy kicsit alaposabban körülnéz az ember, akkor mindenből talál megfizethetőt. Például másfél literes ízesített vizet 5 koronáért (kb. 150 forint). A legjobb opciónak a Bunnpris nevű üzlet bizonyult, nekik a városközpontban a Torggaten utcában van boltjuk.

Amikor pedig leszállt az este, visszamentem a Bryggen házaihoz, hogy esti hangulatba is megnézzem őket. Sikerült egy nagyon jó szállást foglalnom egészen központi helyen, ha legközelebb erre járok, újra itt fogok megszállni. Tiszta, normális méretű szobám volt, konyhasarokkal, és mindösszesen 11.000 forintba került egy éjszakára.

A következő napra vidéki túrákat terveztem, kihasználva, hogy a repülőtérre menő villamos útvonalán több érdekes látnivaló is van, de erről a napról majd egy külön posztban számolok be.

Összefoglaló:

Utazás: Budapest-Bergen és Bergen-Bécs (Wizzair)
(érkezés vasárnap kora reggel, elutazás hétfő este)

Szállás: Bergen Budget Hotel (Kong Oscars Gate 29)

Étkezés: Egy sima hamburger a mekiben vagy a Burger Kingben 20 korona (kb 650 forint). Ha az ember alaposan körbenézz, akkor lehet találni megfizethető áru ételt és italt. A városközpont boltjai inkább csak szendvicseket árulnak és szűkebb választékban üdítőket, de a kicsit messzebb lévő áruházak választéka nagy (érdemes például a reptéről jövet a Fantoft megállónál leszállni, ott van egy nagyobb közért - Meny a neve -, ahol 10 koronáért (kb 320 forintért) nagyon sok mindent lehet venni.

Mindenképpen érdemes megvásárolni a Bergen Cardot már a repülőtéren érkezéskor. A kártya 24, 48 vagy 72 óráig érvényes, és óra és perc pontossággal jelölik rajta, hogy meddig használható, azaz ha az egyik nap elkezdjük használni 10 órakor, akkor másnap tízig élvezhetjük a kedvezményeket, amelyek sok múzeumban ingyenes belépést jelentenek, valamint Bergen és vonzáskörzete tömegközlekedésére is érvényes.

Bergen nagyon jó úti cél arra, hogy megtapasztaljuk Skandinávia hangulatát. Ügyes tervezéssel pedig egyáltalán nem kell sok pénz elkölteni, nem kerül többe, mint bármelyik európai város felkeresése.