Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Hygge, azaz a dán életérzés - városnézés Koppenhágában

2019. július 11. - Legjobb Áron

 

Európa számos országában és fővárosában jártam már, de Dániában és Koppenhágában még nem. És ez nem maradhat így. Gyorsan el is készítettem az útitervemet, amelyik egy egynapos városnézést tartalmaz. Dánia évek óta dobogós a legboldogabb országa felmérésen, lakosai vendégszeretőek, így biztosan jól fogom magam érezni a városnézés alatt.

 

Budapestről közvetlenül a Norwegian és a Ryanair repül Koppenhágába, és pillanatnyilag egyiküknek sincs kora reggeli indulású járata. A Ryanair Budapest-Koppenhága járata a visszaútra praktikus, mivel este indul a dán főváros repülőteréről, viszont az odaútra keresnem kellett egy versenyképes megoldást, amelyikkel a lehető leghamarabb és a legkedvezőbb áron megérkezhetek a dán fővárosba (látva a koppenhágai szállásárakat, nem szerettem volna megaludni, így viszont kiemelten fontos volt, hogy a lehető legkorábban érkezzem, és a legkésőbb induljak haza, azaz egy aránylag teljes napot tudjak a város megismerésével tölteni). 

Jelenleg a korai érkezés csak úgy oldható meg megfizethető áron, ha az ember Malmöbe repül. A svéd város repülőtere nincs messze Koppenhágától és a gyors átjutás is megoldható, mert van olyan cég - a Neptunbus -, amelyik minden Malmöbe érkező járathoz biztosít transzfert. Igaz, ez az út annyiba kerül, mint egy olcsó repülőjegy (108 dán korona vagy 16 euro, de csak elővétel esetén, a buszvezetőnél 32 dán koronával/4 euróval több), viszont legalább Svédországnak ebből a szegletéből is láthatok valamennyit (arról már nem is beszélve, hogy így átkelhetek a méltán híres Öresund-hídon). És árban az sem lenne olcsóbb, ha a repülőtérről bemennék busszal Malmöbe - ami önmagában 3150 forintba kerül - és onnan folytatnám az utamat vonattal vagy busszal Koppenhágába. 


kpp.jpgKoppenhága (kép forrása: www.visitcopenhagen.com/)

 

Volt időszak, amikor a Wizzair budapesti járata korán reggel indult Malmöbe, de az mára sajnos megváltozott, így a Bécs-Malmö Wizzair járatot választottam, amelyik kellően korán repül ahhoz, hogy egy egész napot Koppenhágában tudjak tölteni (ez a járat szerdán és vasárnap közlekedik, de csak október 23-ig foglalható, lehet, hogy utána megszűnik). A Bécs-Malmö járat egyes napokon reggel 5.35-kor száll fel és 7.25-kor már le is száll Malmöben. A busztranszfer pedig 8-kor indul, ami azt jelenti, hogy nagyjából 9 óra magasságában már Koppenhága központjában lehet az ember. Ez pedig igazán szimpatikus időpont egy városnézés megkezdéséhez. Sőt, így még az is beleférhet, hogy az ember kimenjen vonattal Roskilde-ba, ahol egy csodálatos katedrális van, és még így is marad félnapja Koppenhágára.

A Naptunbus a Köbenhavn Ingerslevsgade visz, itt van a város főpályaudvara, ahol a többi buszjárat is megáll, így ha továbbutazunk, akkor is ideális leszállóhely. Koppenhágában többféle városkártyát is használhatunk, attól függően, hogy csak a fővárost akarjuk felfedezni, vagy a vonzáskörzetét is. Ha például kimegyünk Roskildébe, akkor az utazáshoz megéri megvenni a City Pass Large-t, mellyel azután a repülőtérre is ki tudunk menni. A City Pass Small ( 80 dán korona) és Large ( 160 dán korona) a közlekedésre megoldás, de létezik a Copenhagen Card, amellyel szintén bejárhatjuk a várost és vonzáskörzetét, de ekkor már sok múzeumba ingyenesen léphetünk be. Ebből a 24 órás változat ára 54 euro, de ha figyelembe vesszük, hogy csak a közlekedési része közel 7000 forint lenne külön megvásárolva - és azt is, hogy 2500-5000 forint nagyjából egy belépő a látványosságokba -, egyáltalán nem tűnik rossz vételnek.

Ez alkalommal én nem tervezem múzeumi kiállítások felkeresését, viszont igyekszem a város lehető legnagyobb részét gyalog bejárni. A várost, az itt élő embereket szeretném látni és megpróbálni megérezni valamit abból, amitől jó Koppenhágában élni. Ilyenkor a főútvonalak mellett szeretek mellékutcákba is bemenni. A népszerű látnivalók mellett igyekszem érdekességeket is felkeresni, illetve olyan helyszíneket, amelyek lehet, hogy nem annyira különlegesek, de engem érdekelnek. Ha Koppenhágáról megkérdeznék valakit, akkor valószínűleg a Kis Hableány - Den Lille Havfrue, dánul - szobrát tudna megemlíteni, mint turisztikai látványosságot. És igen, a dán fővárosnak nincsenek emblematikus műemlékei, amelyekért turisták tízezrei zarándokolnának ide. De a legkevésbé sem szürke, vagy unalmas város. Koppenhágában számomra nagyon vonzó, hogy vállalja azt, hogy egy modern város. Az biztos, hogy Koppenhága izgalmas és sokszínű város, nem lesz gond eltölteni itt egy napot, ami arra biztosan kellő lehetőséget nyújt majd, hogy valamennyire belelássak a dán hétköznapokba, a dán emberek életének mindennapjaiba. 

A dán életfelfogásról sokat elmond a Meet the Danes, azaz a Találkozz dánokkal program. A Dán Nemzeti Múzeum szeretné, ha a Koppenhágába látogatók valóban megismernék a híres dán vendégszeretet és meghitt életmód - hygge - igazi részleteit, ezért minden nap három, egyenként egyórás vezetett programjukhoz csatlakozhatunk, hogy személyes élményt és ismeretet szerezzünk arról, hogy miért a dánok a legboldogabb emberek a Földön, hogyan működik náluk a munka és az élet egyensúlya, mitől boldogok az itt élők. És aki még ennél is mélyebb ismeretek szeretne szerezni a helyiekről, az részt vehet a Meet and Eat with the Danes programon, ahol a múzeum történelmi udvarán fogyaszthatunk el egy ebédet, miközben személyes élményeket, beszámolót hallgathatunk dán állampolgároktól. (Akit pedig a múlt érdekel, az ne hagyja ki a Meet the Vikings programot, még akkor se, ha kevés az esély arra, hogy egy igazi viking élménybeszámolóját hallgathatjuk meg a boldogságról). Sőt, létezik egy olyan honlap is, ahol erre nyitott családokhoz jelentkezhetünk be közös vacsorára.


dk_des2.jpgA dán lakberendezés (részlet a koppenhágai Desing Museum kiállításából)

 

Ha a teljes napot Koppenhágában töltjük, akkor nagyjából kilenc óránk van a városnézésre, de a fontosabb látnivalókat akkor is meg tudjuk nézni, ha reggel kimegyünk Roskilde-be és csak délben/kora délután jövünk onnan vissza. Ahol biztosan fogok sétálni az a Nyhavn csatornái, partjuk mellett a színes kereskedőházakkal, és elkerülhetetlen, hogy legalább kívülről megnézzem a királyi családhoz köthető palotákat, melyekből több is akad a városban.

Koppenhágából metróval és vasúttal is el lehet elérni a repülőteret, így gyors a kijutás. A regionális vonatszerelvények 4-9 percenként indulnak és 13-14 perc alatt a repülőtérnél vannak, ami azt jelenti, hogy az esti budapesti járathoz bőven ráérünk 18 óra magasságában elindulni a városközpontból. Erre az útra 36 dán korona a jegy ára (de ha van Rejsekort kártyánk, akkor sokkal kedvezőbb). A metrónak a 2-es számú vonala visz ki a repülőtérre (és itt van a végállomása). Napközben 4-6 percenként indul egy szerelvény, a jegyára ugyanannyi, mint a vonaté, és 15 perc alatt ér ki a városközpontból a reptérig. A repülőtér a 4-es zónába esik, erre a jegyvételnél kell figyelni. Ha valaki a városközpontban van, akkor praktikusabb a metróval menni - a Kongens Nytorv megállónál felszállva -, de ha a főpályaudvarhoz közel ér véget a városnézésünk, akkor ideális opció a vasút. A Ryanair gépe 19.50-kor száll fel Koppenhágából és 21.40-re van Budapesten, azaz még egészen elfogadható időben otthon lehet az ember.


www.visitcopenhagen.com/

 

Roskilde


Roskilde egyértelműen a katedrálisa okán került be az úti tervembe, és annak köszönhetően, hogy Koppenhágából könnyen és gyorsan megközelíthető. A település a 11. századtól 1443-ig királyi székhely volt, ennek megfelelő rangú világi és egyházi épületekkel. A Szent Lucius-székesegyház pedig a 13-ik század óta a dán uralkodók temetkezési helye. A székesegyház része a világörökségnek. 

Aki kicsit több időt is eltöltene a településen, az felkereshet néhány múzeumot is - Roskilde Museum, Viking Ship Museum és a különleges RAGNAROCK Museum -, és ha megvásárolták a Copenhagen Card-ot, akkor az utazásuk és a múzeumok meglátogatása sem fog külön kiadásukba kerülni. 

Koppenhágából átlagosan 10 percenként indul olyan regionális (elővárosi)vonat, amelyikkel eljuthatunk Roskilde-be, és az utazási idő kevesebb, mint félóra. Ennek köszönhetően egészen rugalmasan tudjuk tervezni ezt a programot, hiszen ha látjuk, hogy van pár szabad óránk, akkor minden különösebb előszervezés nélkül megvalósíthatjuk a település felkeresését. Ha csak erre az útvonalra veszünk jegyet, akkor 84 dán koronába kerül egy útra (oda-vissza a duplája), azaz ebben az esetben már megéri megvenni a City Pass Large-t, amellyel Koppenhága tömegközlekedését is használhatjuk és a nap végén még a repülőtérre is ki tudunk menni. 

www.visitroskilde.com/


Malmö-Budapest járat a visszaútra


Jelenleg a Wizzair közvetlen Malmö-Budapest járata 21.55-kor száll fel a svéd városból, így hazaútra ez is jó opció lehet, ha nagyon drága a Ryanair jegyára, vagy más okból nem jó az a járat a hazautazáshoz. Ehhez a géphez 19 órakor indul a Transzferbusz Koppenhágából, azaz így is egy teljes értékű napot tudunk a dán fővárosban tölteni (a Ryanair járatához ennél korábban kell elindulni a belvárosból).


De megnéztem azt is, hogy melyik városból érkezik a legkorábbi low-cost járat Koppenhágába. Ez pedig a litvániai Kaunas, ahonnan napi járata van a Ryanair-nek a dán fővárosba. A gép 6.25-kor száll fel és 6.50-kor érkezik meg (nem elírás, egy óra időeltolódás van a két ország között). Nekem tetszik ez a járat, még az sem kizárt, hogy így fogok megérkezni. 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagrolszoloelmenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr5514918346
süti beállítások módosítása