Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Világról szóló élmények - ahol az út a cél

Autóbusszal a Balkánon - néhány hasznos tipp buszos utazáshoz

2019. szeptember 07. - Legjobb Áron

 

Már több alkalommal néztem olyan repülőjegyet a Balkánra, amikor nem ugyanabból a városból repülnék vissza, ahová megérkeztem, a két helyszín között pedig az autóbuszos utazás tűnt a legpraktikusabbnak. Most végre volt alkalmam kipróbálni ezt az utazási formát, és tapasztalataimat megosztanám veletek is.

 

A korábbi kereséseknek köszönhetően volt már némi tapasztalatom arról, hogy ebben a térségben nagyok sok társaság közlekedtet buszjáratokat, azonban az információkhoz való hozzájutás még nem olyan professzionális, mint a nyugat-európai szolgáltatók körében. Márpedig az nagyon fontos, hogy az ember egészen biztos legyen abban, hogy az a busz, amit kinézett magának valóban abban az időpontban fog közlekedni és lesz rajta ülőhely is. Vannak olyan oldalak, amelyek kifejezetten a balkáni buszjáratokat gyűjtik össze, de közülük egyik sem tartalmazza az összes lehetséges megoldást, és egyenlőre a rajtuk keresztül történő jegyvásárlással is óvatos voltam.

 

belgrad_bus2.jpg

 

Szóval nagyon sok keresés, bogarászás eredménye, hogy két úti cél között lássa az ember az összes lehetőséget. A buszos társaságok közül sok csak a facebook-on van fent (főleg friss információval), ha van is honlapjuk, nem biztos, hogy aktuális menetrendet is tartalmaz. Én ilyenkor inkább kérdezek, írok az adott cégnek, hogy erősítsék meg a járat menetrendjét, a jegy árát és ha lehet, akkor közvetlenül foglalok.

Az első buszos utazásomra ebben a térségben végül Belgrád és Nis között került sor, és a jegyemet előre megvásároltam online. Ezen az útvonalon nagyon sok társaság üzemeltet buszjáratokat, így bőséges kínálat áll az ember rendelkezésére a nap minden időszakában. A megfelelő járat kiválasztásában végül az volt a segítségemre, hogy a belgrádi központi buszpályaudvar honlapján elérhető az egyes desztinációk menetrendje, és ez tartalmazza az összes járatot. Itt az egyes járatoknál azt is megtudjuk nézni, hogy az adott busz milyen útvonalon, mely városok érintésével közlekedik.

Miután Nis felé 10-15 percenként mennek a buszok, több társaság járata is megfelelő lett volna a számomra (a jegyárakban csak minimális eltérés volt, így ez nem befolyásolta a választásomat). Végül azért döntöttem a Nis Ekspres mellett, mert az ő honlapjukon lehetőség volt a buszjegyük online megvételére. És a váráslás során egy nagyon érdekes, de hasznos funkcióval is találkoztam. Nem kellett beregisztrálnom, azonban a vásárlás lezárása előtt, a megadott e-mail címemre küldtek egy számot, amit be kellett írnom a megrendelés véglegesítéséhez. Ezzel pedig egészen biztosan kiküszöbölhető, hogy rossz e-mail címet adjak meg. 

Arra is volt lehetőség, hogy ülőhelyet foglaljak, és ekkor azt is láttam, hogy alig van már szabad hely a járaton. A jegyet a vásárolást követően meg is kaptam e-mailben, ezt vittem magammal kinyomtatva. Belgrádban a városközponthoz igen közel van a központi buszpályaudvar. Én a belgrádi repülőtérről az A1-es minibusszal mentem be, mert ennek van megállója a buszállomásnál. 

Szerbiában a buszállomás területére csak úgy léphetünk be, ha már van megvásárolt jegyünk. Amikor mutattam a kinyomtatott jegyemet az ellenőrnek, mondta, hogy menjek be a jegypénztárba és ott adnak rendes jegyet nekem. Én meg voltam győződve arról, hogy ez a jegyem - főleg, hogy vonalkódot is tartalmazott -, de ezen ne múljon az utazásom, mentem az ügyintézőhöz. Ő is eléggé értelmetlenül nézet és azt mondta, hogy ő nem tud ehelyett semmit sem adni. Úgy tűnik, hogy nem gyakran járnak erre online megvásárolt jeggyel utasok.

Rendben, akkor vissza a beengedőkapuhoz és mondom az embernek, hogy nekem ez a jegyem. Ezt ő láthatólag nem hitte el - mármint azt, hogy én ezzel utazni is fogok -, de legalább beengedett. Így volt bennem egy kis feszültség, amíg beállt a járatom és felszállhattam rá. A belgrádi buszpályaudvaron két oldalt, hosszú sorban állnak egymás mellett a buszok, egyszerre vagy ötven jármű. A jegyen volt egy nagyon fontos és hasznos információ, mégpedig az, hogy melyik állóhelyről fog indulni a járatom. Helyben ugyanis én semmilyen kijelzőt nem láttam, amelyiken ez látható lett volna. Indulás előtt kb. tíz perccel a busz megékezett, valóban oda állt be, amit megadtak és az is kiderült, hogy minden rendben van a jegyemmel (van leolvasójuk, amellyel a vonalkód alapján látják, hogy érvényes jegyem van). 


belgr_bus.jpgEz egy csendes pillanat, itt végig buszok sorakoznak csúcsidőben

 

A szerb buszok úgy néznek ki, mint a halottaskocsik, legalábbis abban az értelemben, hogy teljesen be vannak függönyözve (és nem is nagyon húzzák el a függönyt az utasok). Útközben rájöttem, hogy ez lényegében a légkondicionálást helyettesíti (valami kevés levegőt fújt be a busz rendszere, de igen meleg volt útközben). A busz pillanatok alatt teljesen megtelt és indultunk is Nis felé. A járat nagyjából az út felénél állt meg tíz percre egy pihenőhelynél, ahol lehetett innivalót, fagyit venni, amúgy tempósan haladt, köszönhetően annak, hogy a két város között végig autópálya van. A busz belső kialakítása átlagos volt, de erre az utazásra teljes mértékben megfelelt. És eddigi tapasztalataim szerint ebben a térségben a vonatközlekedés nem gyorsabb, viszont sokkal kevesebb járatot kínál és az is előfordult, hogy vonatjárat nem is érintette a várost, ahová utaztam volna.


Egyértelmű, hogy nagyon jól döntöttem, hogy előre lefoglalt jeggyel utaztam. Egyfelől egyáltalán nem biztos, hogy kaptam volna jegyet indulást előtt (az én buszjáratom teljesen tele volt), másrészt nem lett volna könnyű átlátni, hogy milyen járatok mennék és azokra hol tudok hegyet venni (a buszpályaudvaron öt pénztárablak volt, minden társaság valamelyikhez tartozott, de ez ránézésre nem volt világos). Jól láthatóan főleg helyeik utaznak, akik ismerik a rendszert. 

 

 

Néhány oldal, ahol balkáni buszjáratokra lehet keresni

https://busticket4.me/

https://www.balkanviator.com/en/

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagrolszoloelmenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr5015041010
süti beállítások módosítása